Ferdig vørter fra butikken

Jeg "røk på en smell" utpå kvelden i går og bestilte en Protagonist Fresh Wort Kit.

Aldri i verden om jeg hadde forsøkt meg på et slikt øl på konvensjonelt vis, så dette blir jo litt artig.

2 pk x 1,55kg Demerarasukker og Champagnegjær :eek:

Jeg tror jeg dropper den siste sukkertilsettningen på den her.
Holder lenge med 12 -14% for min del. Da trenger jeg kanskje heller ikke begge pakkene med vingjærene, eller hva tror du?

Står også at dette ølet må tvangskarboneres på grunn av den høye prosenten, men hva med vingjær/ ekstra gjær til karbonering?
 
Aldri i verden om jeg hadde forsøkt meg på et slikt øl på konvensjonelt vis, så dette blir jo litt artig.
Er faktisk ikke så ille. Jeg er tydeligvis glad i selvpining siden jeg den 9. april i år brukte haugevis med rug og sikta på høyere OG fra malt enn Dark Horizon, men det gikk det også. Stikke om med tilsetning av sukker og hive på champagnegjær gikk også ganske fint. De fleste som smaker på "Ragnarok" som kona døpte ølet, smiler bredt ganske fort. Kjenner mestringsfølelse hver gang jeg tar ei flaske fra beholdningen.

Jeg tror jeg dropper den siste sukkertilsettningen på den her.
Holder lenge med 12 -14% for min del. Da trenger jeg kanskje heller ikke begge pakkene med vingjærene, eller hva tror du?
Hvis du bruker amigase må du mette ølet med sukker til gjæra dauer. Og da funker det ganske dårlig med naturlig karbonering. Hvis du ikke bruker amigase, holder det sikkert med en pakke sukker, men naturlig karbonering kan ta sin tid. Om ølet er 14 eller 16 prosent så kan jeg skrive under på at man blir akkurat like tullete når innfallet om å smake på den utpå kvelden kommer over en. Go big or go home. :cool:
 
Om ølet er 14 eller 16 prosent så kan jeg skrive under på at man blir akkurat like tullete når innfallet om å smake på den utpå kvelden kommer over en. Go big or go home. :cool:

Jeg tenkte først og fremst på smaken. 12 -14% syntes jeg er godt for imp stout, men har til gode å smake stout over 15% som ikke tenker hadde vært bedre om den var jekka litt ned
Ja, jeg har smakt protagonist og det var vel det jeg tenkte
 
Hvis du bruker amigase må du mette ølet med sukker til gjæra dauer.

Ser ingen grunn til at jeg ikke kan halvere mengden sukker selv om jeg bruker amigase (seriøst, over 3 kg på ~20 liter øl?). Hvis vingjæra takler prosenten så skal den vel også gjøre det ved karbonering?, men godt mulig jeg dropper det og karbonerer kunstig uansett
 
Amigase er et enzym som spalter mer komplekse sukkerarter til enklere sukker. Skjønner ikke helt hva du mener med; Hvis du bruker amigase må du mette ølet med sukker til gjæra dauer..?
 
Amigase er et enzym som spalter mer komplekse sukkerarter til enklere sukker. Skjønner ikke helt hva du mener med; Hvis du bruker amigase må du mette ølet med sukker til gjæra dauer..?
Amigase gjør alt gjærbart så ølet gjærer til 1.000. Så med mindre du vil ha en brut imperial så må du mate med sukker til gjæra dør, så fylle på til du har FG du vil ha..
 
Amigase gjør alt gjærbart så ølet gjærer til 1.000. Så med mindre du vil ha en brut imperial så må du mate med sukker til gjæra dør, så fylle på til du har FG du vil ha..

Sånn å forstå ja, nå ble jeg litt skeptisk til om jeg vil bruke amigase :rolleyes:

men det betyr jo ikke at man ikke kan skrenke inn på sukkermengden
 
Så du gjæra med us-05? først også tilsatte sukker uten vingjær eller amigase?
S-04 til den gav seg på rundt 1.052. Ølet var da utregnet til drøyt 12% abv. Stakk om til fermzillaen, hadde varm sukkerlake ned i gjæringsbøtta, rehydrerte EC-1118 og tilsatte. Det ble action ganske fort. Ølet stod da i romtemp 22-24C i to uker til det var stabilt på 1.030 og jeg tappa til fat.
 
S-04 til den gav seg på rundt 1.052. Ølet var da utregnet til drøyt 12% abv. Stakk om til fermzillaen, hadde varm sukkerlake ned i gjæringsbøtta, rehydrerte EC-1118 og tilsatte. Det ble action ganske fort. Ølet stod da i romtemp 22-24C i to uker til det var stabilt på 1.030 og jeg tappa til fat.

Og smakte bra? :) Tror jeg gjør noe lignende. Us-05 skulle vel takle den jobben like bra som 04

Hvor mye ec-1118 brukte du?
 
Sist redigert:
Og smakte bra? :) Tror jeg gjør noe lignende. Us-05 skulle vel takle den jobben like bra som 04

Hvor mye ec-1118 brukte du?
Ølet ble bra ja, selv om jeg ikke har noe anna erfaring med øl i denne alkohol klassen. Jeg liker bedre 04 i mørke øl, utgjæringa brydde jeg meg ikke om siden det var bestemt på forhånd med 1118 og sukker. Brukte to poser på 50 liter.
 
Ølet ble bra ja, selv om jeg ikke har noe anna erfaring med øl i denne alkohol klassen. Jeg liker bedre 04 i mørke øl, utgjæringa brydde jeg meg ikke om siden det var bestemt på forhånd med 1118 og sukker. Brukte to poser på 50 liter.

1118 spiser vel ikke maltodekstrin så da blir vel utgjæringa litt mer bestemt av primærgjæra
 
Sist redigert:
1118 spiser vel ikke maltodekstrin så da blir vel utgjæringa litt bestemt av primærgjæra
Jeg har huska litt feil tall. Her er skjermbilde fra Brewfather, når jeg somla meg til å sjekke fakta. ;)
Samme SG ble målt 13 april og 18 april, den dagen sukkeret ble tilsatt. S-04 er en racerbil til å gjære ut..

1668543592097.png
 
Tilbake
Topp