fermenting wort gravity

Jeg har satt til gjæring et brygg på mandag og vil gjerne følge med SG men ikke tappe ut 90 ml hver gang. Kan jeg stole på Beersmith ved å ta refractometermåling underveis? Har noen prøvd dette og sjekket med hydrometeren om det stemmer?

H :brygging:

Har ikke testet dette i Beersmith, men jeg fant ett regneark hos Morebeer som
beregner SG. Fant ikke linken i farten, så legger det bare med som ett vedlegg.
Nå kan du eventuelt sammenligne Beersmith og Morebeer sin kalkulator.

Vedlegg

• refractbeer.xls
    406 KB · Sett: 44
Espen Unnvik skrev:
Har ikke testet dette i Beersmith, men jeg fant ett regneark hos MoreBeer som
Nå kan du eventuelt sammenligne Beersmith og MoreBeer sin kalkulator.

Trenger jeg liit hjelp. OG var 1048, 12 Brix. Nå måler jeg 4 Brix. Da sier kalkulator at SG er 0.997 (både Beersmith og Morebeer)

??

Huub skrev:
Espen Unnvik skrev:
Har ikke testet dette i Beersmith, men jeg fant ett regneark hos MoreBeer som
Nå kan du eventuelt sammenligne Beersmith og MoreBeer sin kalkulator.

Trenger jeg liit hjelp. OG var 1048, 12 Brix. Nå måler jeg 4 Brix. Da sier kalkulator at SG er 0.997 (både Beersmith og MoreBeer)

??
Stemmer bra med min brixcalc også. den gir SG 0.996
OG 12- SG 4...
Det høres ut som refractometeret er på bærtur. Mitt øl pleier å gjære ned fra 13-15 brix OG, og lander da på mellom 6 og 8 brix i FG.
4 høres veldig lavt ut. Hvilken temperatur er det på øllet? og er det ATC refractometer?

EDIT. med OG 1048 og SG 4 brix får du en utgjæring på 106%..........

4 Brix er lavt ja men det var meningen: Saison med WLP565  :)

Hvis dette stemmer (noe som jeg kan ikke tro) da har det ikke en gang gått 72 timer mellom OG1048 og FG1000 på 30 °C uten belufting av hovedvørter. Men starteren var stor og fikk 1 liter godt beluftet vørter 1 time før pitching. Må si at det gikk som en rakete allerede etter 2 timer.

Huub skrev:
4 Brix er lavt ja men det var meningen: Saison med WLP565  :)

Hvis dette stemmer (noe som jeg kan ikke tro) da har det 70 timer mellom OG1048 og FG1000 på 30 °C uten belufting av hovedvørter. Men starteren var stor og fikk 1 liter godt beluftet vørter 1 time før pitching.
hvis vørteren var 30 grader er 0.997 tillsvarende 1002 ved 20 grader

magne1972 skrev:
Huub skrev:
4 Brix er lavt ja men det var meningen: Saison med WLP565  :)

Hvis dette stemmer (noe som jeg kan ikke tro) da har det 70 timer mellom OG1048 og FG1000 på 30 °C uten belufting av hovedvørter. Men starteren var stor og fikk 1 liter godt beluftet vørter 1 time før pitching.
hvis vørteren var 30 grader er 0.997 tillsvarende 1002 ved 20 grader

Vet det men måler 4 Brix ved 18 nå.

Har tatt en 2. og 3. måling: 5,6 Brix. Betyr uansett at SG1006 er ikke verst etter 3 døgn. Da begynner jeg med å nedjustere temperaturen gradvis li 20 °C

Tilbake
Topp