Fersk Chili i øl

Bernie

Norbrygg-medlem
Hei.
Jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare meg på. Jeg har brygget øl i et par år, og storkoser meg med både bryggingen og etterkosen! I går prøvde jeg noe nytt, da jeg fikk lyst å prøve Ingefær-øl, som da bare finnes som ekstrakt. Jeg hadde fått tips om at litt chili tilsatt er meget godt.
Så jeg kuttet en chili, puttet det i en humlepose og rett oppi med vann og gjær.

Spørsmålet mitt er om dette var så lurt, og at jeg heller skulle kokt dette, avkjølt det og så tilsatt det? Har jeg nå ødelagt 23 liter øl?
Et annet spørsmål er om det er noen som har en oppskrift på Ingefær-øl som går an å brygge, ikke bare "varme opp" og sette vekk?
 
Går sikkert greit.. Du får dele erfaring ;) Koking vil potensielt stjele aroma fra deg. Da jeg brygget med chili hadde jeg den over natta på sprit (vodka e.l.) for å kverke noen bakterier og tilsatte den etter primærgjæring. Når det har gjæret og dannet alkohol så er ølet mer motstandsdyktig mot basilusker. I tillegg ser jeg for meg det holder bedre på aromaen: Litt som med tørrhumling.
 
Hei Kortulf! :)
Takker for tilbakemeldingen, og skal gi en lyd om hvordan det gikk...;)
 
Hei har gjort det samme ( hivd 2 ferske chili og litt fersk ingefær rett i corneliusfatet ( hvor ingefærølet har godgjort seg i 4 mnd ) spent på resultatet, sjekker til helga . Hvordan gikk det hos deg ?
 
Tilbake
Topp