fersking med lite brygg

er helt fersk når det gjelder å brygge øl, vi har Bratberg 35. satte en Kølsch, 25 liter, har antageligvis brukt for lite vann ved skylling og havnet på 16,5 l i gjæringskaret. målte med hydrometer som viste ca 1050:) det er jo litt for høyt:) men kan man tilsette kokt og nedlkjøtt vann til brygget for å få flere liter? vi skylte med ca 12 liter. taker for svar:)
 
Det kan dere. Det går fint å tilsette kaldt vann fra springen og. Beersmith til android/apple har en fin kalkulator til å beregne mengde du skal tilsette for å få ønsket OG. Og du tilsetter 5l vann får dere 1.045.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Det kan dere. Det går fint å tilsette kaldt vann fra springen og. Beersmith til android/apple har en fin kalkulator til å beregne mengde du skal tilsette for å få ønsket OG. Og du tilsetter 5l vann får dere 1.045.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Man bør koke vann først og nedkjøle for at det ikke skal bli infisert.
 
Man bør koke vann først og nedkjøle for at det ikke skal bli infisert.
Tja... Vannet i norske kraner er stort sett rent. Men det er jo selvfølgelig en ekstra sikkerhetsforanstaltning. Om en tilsetter vann på slutten av gjæringen er det vel ett større poeng å koke for å fjerne o2.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Tja... Vannet i norske kraner er stort sett rent. Men det er jo selvfølgelig en ekstra sikkerhetsforanstaltning. Om en tilsetter vann på slutten av gjæringen er det vel ett større poeng å koke for å fjerne o2.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Mulig vannet er "rent", men det er nok ikke rørene dine
 
Som sagt. Om en ønsker å bruke tid på det er det en ekstra sikkerhetsforanstaltning

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Tja... Vannet i norske kraner er stort sett rent. Men det er jo selvfølgelig en ekstra sikkerhetsforanstaltning. Om en tilsetter vann på slutten av gjæringen er det vel ett større poeng å koke for å fjerne o2.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Du skal ha griseflaks om ølet ikke blir infisert på den måten.
Og det er jo kjipt hvis man har brygget mange liter som går fyken pga at man ikke kokte for å desinfisere.
 
Du skal ha griseflaks om ølet ikke blir infisert på den måten.
Og det er jo kjipt hvis man har brygget mange liter som går fyken pga at man ikke kokte for å desinfisere.
Hehe...da har jeg hatt en del griseflaks, uten at jeg begynner å spille lotto av den grunn;)

Jeg har gjort dette mange ganger, uten usmaker jeg tilskriver infeksjon. Du har kanskje gjort det samme med motsatt konklusjon? Som sagt er det å koke en sikkerhetsforanstaltning man kan ta, som jeg ser som unødvendig.

Det viktigeste er uansett nok gjær, gjær som er fit for fight og nok oksygen. I ett hjemmebryggermiljø vil vørter aldri være fri for villgjær/bakterier/andre uhumskheter, så det viktigste er at gjærstammen man tilfører tar kontroll så raskt som mulig.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Hehe...da har jeg hatt en del griseflaks, uten at jeg begynner å spille lotto av den grunn;)

Jeg har gjort dette mange ganger, uten usmaker jeg tilskriver infeksjon. Du har kanskje gjort det samme med motsatt konklusjon? Som sagt er det å koke en sikkerhetsforanstaltning man kan ta, som jeg ser som unødvendig.

Det viktigeste er uansett nok gjær, gjær som er fit for fight og nok oksygen. I ett hjemmebryggermiljø vil vørter aldri være fri for villgjær/bakterier/andre uhumskheter, så det viktigste er at gjærstammen man tilfører tar kontroll så raskt som mulig.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Siden du har så stor respekt for gjæren som du sier så er det merkelig at du ikke koker vannet.
Alle oppskrifter jeg har lest, står det at alt som gjæren skal komme i kontakt med skal desinfiseres.
Vann som du ikke har kokt er ikke desinfisert!
 
Må si jeg holder med ANordal her
Siden jeg ikke har kapasitet til å koke mer enn 10 liter
tynner jeg nesten alltid ut vørteren med iskaldt vann fra springen før jeg picher
Lar det renne godt først
Kan ikke si jeg har no problem med infeksjon
Mulig jeg er heldig med drikkevannet her jeg bor, men tror ikke jeg er eneste med samme erfaring
 
Hver enkelt må vel ta hensyn til sitt eget vann. Men såvidt jeg vet så er vel springvann i norge å anse som ett næringsmiddel. (Gadd ikke å google, så arrester meg gjerne). Så om ikke en potent gjærstamme tar overhånd om du vanner ut vørteren din med vann fra springen, så ville jeg nok vurdert å koke drikkevann og.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Koker man ikke for uttynning men bare bruker rent vann og utstyr så er det vel unødvendig å koke for rehydrering av tørrgjær, bruke desinfeksjonsmiddel i gjæringskaret, i forbindelse med gjærvasking, glasskolben med gjærstarteren osv?
Det "koker" vel ned til at summen av uhumskheter ikke må bli for stor uavhengig av hvor de kommer fra.
Selv koker/desinfiserer jeg det meste. Om allt ikke er nødvendig bekymrer meg ikke.
 
Når jeg rehydrerer tørrgjør blander jeg kokende vann fra vannkokern og iskaldt springvann til 30 grader
Når jeg lager gjærstarter koker jeg maltekstraktet i like deler vann 10 -15 min, og fortynner med iskaldt springvann
samme prinsippet
 
Jeg bruker lme til mine øl, å har ikke mulighet til å koke store volum. Har ikke noen kjølemuligheter for øyeblikket, så jeg kjøler ned vørteren med å tilføre kaldt vann fra krana.
tror ikke dette på noen måte er ideelt, og jeg går ut ifra det reduserer shelf life betydelig.
men skal oppgradere til brygger når jeg får penger, så gidder ikke invistere i en kjøler jeg må bli kvitt når jeg får meg et nytt system.
Er jeg bare heldig eller er det flere som Gjør dette?
 
Tilbake
Topp