Fersking på sterkøl.

Hei.

Det gjelder mitt belgiske ale som har gjæret i 8 dager nå. 1070 til 1025 gikk unna på noen få dager, men nå går det virkelig sakte,
er jeg nede i 1021 i dag. Gjæret er Belgisk sterk 1388.
Og vil jeg klare og komme meg ned til 1015 og lavere med tiden? Jeg holder stabil temp på over 25, vørter fikk riklig med luft, 1liter starter og gjærnæring. Alt gjort på ideelt vis. Så jobber gjæret så sakte nå pga. all alkoholen som er produsert til nå??

Og en annen ting, vil karbonderingen(flasker) også ta lenger tid som utfall av dette??

Takk :)

Slike gjærtyper kan bruke en del tid på å få spist opp de siste FG-poengene. Jeg ville latt ølet stå en stund til, ihvertfall 2 uker tilsammen, om ikke mer. Ved siden av gjærens spesifikasjonen så vil jeg nok tro at økt alkoholandel i ølet også har noe med dette å gjøre.

25 gr. er kanskje litt varmt, selv om det ikke gjør så veldig mye nå etter hovedgjæringen. På den andre siden så blir belgisk øl gjerne gjæret på høyere temperaturer enn det vi pleier å bruke til ale.

Karboneringen skal vel ikke ta så veldig mye lengre, men min erfaring er at belgisk sterkøl gjerne må stå og lagre på flaskene i lengre tid enn det som trengs for å få karbonert ølet. Da tenker jeg på minst noen uker utover selve karboneringen. Du kan jo poppe noen flasker hver uke og merke deg smaksevolusjonen. ;)

Jeg satte faktisk ølet varmere etter at hovedgjæringen hadde roet seg, og da begynte det å boble litt fortere igjen:)
Og gjæret har jo en alkoholtoleranse på 12-13% så jeg får vel bare la det stå. Å la øl stå er som alltids en go løsning uansett hehe:)

Tilbake
Topp