Festbier

Takk for hjelpen @Finn Berger..!! Visste ikke om den butikken.. ;)
Kjøper direkt..!

Angående 029 på høy OG - hvilken temperatur har du brukt under gjæring da..? Antar du har brukt ca 14 grader - som jeg ville gjort - men spør for å være sikker.. Ikke sikkert det er så lurt å prøve dette.. :oops:
 
Takk for hjelpen @Finn Berger..!! Visste ikke om den butikken.. ;)
Kjøper direkt..!

Angående 029 på høy OG - hvilken temperatur har du brukt under gjæring da..? Antar du har brukt ca 14 grader - som jeg ville gjort - men spør for å være sikker.. Ikke sikkert det er så lurt å prøve dette.. :oops:

Hyggelig butikk med et annet utvalg av malt og gjær enn Bryggselv, og dermed har vi mer å velge i her i området rundt Oslo. Det er jeg lykkelig for.

Jeg har brukt 14 grader, ja.

Jeg blir fort litt nysgjerrig, så jeg har prøvd å google meg fram til info om hva som vil skje om du bruker 029 til å lage noe sterkt, og har ikke funnet noe. Jeg veit ikke hvordan jeg skal tolke det.
 
Hyggelig butikk med et annet utvalg av malt og gjær enn Bryggselv, og dermed har vi mer å velge i her i området rundt Oslo. Det er jeg lykkelig for.

Jeg har brukt 14 grader, ja.

Jeg blir fort litt nysgjerrig, så jeg har prøvd å google meg fram til info om hva som vil skje om du bruker 029 til å lage noe sterkt, og har ikke funnet noe. Jeg veit ikke hvordan jeg skal tolke det.
Det KAN jo tolkes som at ingen har prøvd.. virker lite sannsynlig - du har jo prøvd..! :p
 
Det KAN jo tolkes som at ingen har prøvd.. virker lite sannsynlig - du har jo prøvd..! :p

Jeg har jo ikke prøvd med vilje, men jeg hadde et par brygg som gikk opp mot 6%. Jeg synes det mest nærliggende er at de øltypene det er naturlig å tenke seg å bruke 029 på ved siden av kølsch, alle er av det lettere slaget.

Men så er det noen som tenker utafor boksen, selvfølgelig;).
 
L17 er fra Augustiner-bryggeriet i München, ja - og den samme som WLP860, som så vidt jeg veit bare er tilgjengelig som sesonggjær. Den er helt utmerket - og sikkert "riktigere" enn 34/70. Jeg har brukt den både til en festbier og en maibock nå.
.
@Finn Berger - jeg takker igjen for tipset om å bruke Imperial L17 gjær - var ute og tok en måling i dag, og man smaker jo selvsagt.. Jeg tror aldri jeg har kjent et øl smake bedre etter en ukes gjæring, Ikke konemor heller (hun begynner å få endel referanser :) ).
Fikk plutselig veldige forventninger til hva dette kan bli til slutt..!
 
@Finn Berger - jeg takker igjen for tipset om å bruke Imperial L17 gjær - var ute og tok en måling i dag, og man smaker jo selvsagt.. Jeg tror aldri jeg har kjent et øl smake bedre etter en ukes gjæring, Ikke konemor heller (hun begynner å få endel referanser :) ).
Fikk plutselig veldige forventninger til hva dette kan bli til slutt..!

Det har blitt bra øl med den, ja:). Nå står det en starter og surrer. Det skal bli pils. Skal gjære den på litt høyere temperatur - 13 grader tror jeg jeg skal få til.
 
@Finn Berger - jeg takker igjen for tipset om å bruke Imperial L17 gjær - var ute og tok en måling i dag, og man smaker jo selvsagt.. Jeg tror aldri jeg har kjent et øl smake bedre etter en ukes gjæring, Ikke konemor heller (hun begynner å få endel referanser :) ).
Fikk plutselig veldige forventninger til hva dette kan bli til slutt..!

Nå står pilsen min og klukker på andre døgnet, på 14,5 grader. Den er nede på 1.030 fra 1.047, og smaker flott - og jeg kjenner knapt noe svovel. (Det er jo fremdeles mye sødme der, og alt har en tendens til å smake godt på dette stadiet, men likevel, det ser bra ut.)

Det jeg lurte på, var om din produserte mye svovel (hydrogensulfid)? Jeg sleit med det i vinter, da jeg gjæret alt undergjæret øl på 10 grader. Nå har jeg et lite håp om at det går bedre med denne. det er kjipt å sitte og vente lenge på at svovelnivået skal synke - og det gjør det dessverre bare i liten grad - eller veldig langsomt - etter at hovedgjæringa er over.
 
Sist redigert:
Nå står pilsen min og klukker på andre døgnet, på 14,5 grader. Den er nede på 1.030 fra 1.047, og smaker flott - og jeg kjenner knapt noe svovel. (Det er jo fremdeles mye sødme der, og alt har en tendens til å smake godt på dette stadiet, men likevel, det ser bra ut.)

Det jeg lurte på, var om din produserte mye svovel (hydrogensulfid)? Jeg sleit med det i vinter, da jeg gjæret alt undergjæret øl på 10 grader. Nå har jeg et lite håp om at det går bedre med denne. det er kjipt å sitte og vente lenge på at svovelnivået skal synke - og det gjør det dessverre bare i liten grad - eller veldig langsomt - etter at hovedgjæringa er over.
Det luktet promp etter tre dagers gjæring, men dette var helt borte da jeg smakte etter en uke.. Jeg gjærer i en fryseboks med temp-kontroll (denne står på 10 grader), så det er klart at du kjenner minste antydning til odør når du åpner lokket. Har nok ikke vært så mye H2S, og det som var der ble antakelig luftet ut når jeg åpnet første gang.

Har du erfaring med andre gjærsorter fra Imperial - er der noen du vil anbefale som L17?
 
Det luktet promp etter tre dagers gjæring, men dette var helt borte da jeg smakte etter en uke.. Jeg gjærer i en fryseboks med temp-kontroll (denne står på 10 grader), så det er klart at du kjenner minste antydning til odør når du åpner lokket. Har nok ikke vært så mye H2S, og det som var der ble antakelig luftet ut når jeg åpnet første gang.

Har du erfaring med andre gjærsorter fra Imperial - er der noen du vil anbefale som L17?

Jeg var akkurat nede og sjekka. Fint tempo på klukkinga, og bare en svak antydning til svovel når jeg stakk nesa borti gjærlåsen. Ingen lukt i rommet - og i vinter slo det mot meg i det jeg åpna døra. Men vi får se utover dagen. (Må følge med, og passe på å sette den opp fra gulvet når det begynner å gå litt saktere.)

Jeg skal flaske en kølsch nå, med G03 Dieter, som kommer fra samme bryggeri som wlp029 (Früh). Jeg har brukt den en gang før, og den gir et reint og fint resultat - minst like godt som wlp029. Det som er kritisk i en kølsch, er jo å ikke få merkbart med estere, og det er litt tidlig å si noe om denne siste før den er ferdig karbonert, men det ser bra ut.

Jeg har en saison stående og gjære nå, med B56 Rustic, men det er alt for tidlig å si noe om hvordan den blir. Den er inne på oppløpet, og gjæringsforløpet har vært uproblematisk. Prøvene har smakt godt; krydret og fint. Gjæren kommer fra et lite, men velrennomert bryggeri, brasserie de Blaugies: Yeast: Brasserie de Blaugies

Det er de variantene jeg har prøvd. Det ser ut som om de har kutta ut noen av de engelske typene de hadde tidligere. Det var litt nedtur å oppdage det.
 
Tror du dette med H2S er tempavhengig..? Siden du hadde mer i vinter, mener jeg..? Eller kan det ha med en annen batch med gjær å gjøre..? Siden jeg ikke har H2S nå, på 10 grader..?

Brygger mye Kølsch med 029, og er veldig fornøyd med denne.. Vanskelig å gå vekk fra noe som jeg føler jeg har så god kontroll på..

Hvilken FG ser du ut til å lande på med saisonen.. kjenner jeg blir veldig interessert i saisongjær - er mye mer villig til å eksperimentere med denne bryggingen..! :)
 
Tilbake
Topp