Feste kjøre ribbe til kontrollskap

Jeg har tittet litt på hvordan electric brewery har gjort det men skapet deres avviker litt fra idea - skapet mitt.

Jeg kommer ikke til å ha en egen utskjært bit på toppen som man fester ribbene i. Dessuten lurer jeg på hvordan de har festet sine, og hvordan jeg bør feste mine.

Jeg kommer til å kjøre maks 2,5kw, så det blir jo ikke like like mye strøm som går gjennom mine SSRer.

Men hva har folk brukt til å feste de i skapet? Kunne tenke meg å ha en slags hinne i mellom ribbene og skapet slik at de ikke er i direkte kontakt med skapet, selv om jeg tviler på at det skulle bli nevneverdig varmt å ta på skapet.

Men hvis jeg dropper denne hinna av et eller annet, funker det med loctite, eller løsner det av varmen eller utsonderer kjip lukt eller noe?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Poenget med å montere kjøleribben på utsiden er å få varmen ut av skapet av hensyn til øvrige komponenter inni der. Setter du kjøleribben inni bør du ventilere skapet. Men, det kan gå bra uten med et metallskap, selve skapet vil fungere som en kjøleribbe.
Jeg ville da ha montert SSR rett på bakveggen eller toppen slik at varmen går mest mulig direkte ut, og luften inne i skapet blir minst mulig oppvarmet.

Jeg har skrudd SSR rett på en gammel CPU kjøler av aluminium med termisk pasta i mellom, den er en del større enn SSRen.
Så har jeg tatt hull i baksiden av skapet like store som selve SSRen, slik at SSR sitter inni skapet mens kjøleribben stikker ut bak.
Kjøleribben er festet til skapet med skruer fra innsiden. Alle skruer er selvborrende og tygger seg fint inn i aluminiumen.
Skapet mitt er av plast så varmen brer seg ikke. I et metallskap ville jeg gjort det på samme måte men lagte et isolerende lag mellom skapet og kjøleribben for å unngå å varme opp innsiden så mye.

Hansenbrygg skrev:

Er det det de sporene i enkelte skinner er ja. Men da skjønner jeg ikke helt hvordan man hadde fått Ssr ene rett på ribba.

Uansett. Jeg har allerede ribber. Vil det fungere å bare lime de fast til skapet?

SindreW skrev:
Poenget med å montere kjøleribben på utsiden er å få varmen ut av skapet av hensyn til øvrige komponenter inni der. Setter du kjøleribben inni bør du ventilere skapet. Men, det kan gå bra uten med et metallskap, selve skapet vil fungere som en kjøleribbe.
Jeg ville da ha montert SSR rett på bakveggen eller toppen slik at varmen går mest mulig direkte ut, og luften inne i skapet blir minst mulig oppvarmet.

Jeg har skrudd SSR rett på en gammel CPU kjøler av aluminium med termisk pasta i mellom, den er en del større enn SSRen.
Så har jeg tatt hull i baksiden av skapet like store som selve SSRen, slik at SSR sitter inni skapet mens kjøleribben stikker ut bak.
Kjøleribben er festet til skapet med skruer fra innsiden. Alle skruer er selvborrende og tygger seg fint inn i aluminiumen.
Skapet mitt er av plast så varmen brer seg ikke. I et metallskap ville jeg gjort det på samme måte men lagte et isolerende lag mellom skapet og kjøleribben for å unngå å varme opp innsiden så mye.

Ah. La meg utdype. Jeg har gjort samme som deg. Har hull i skapet like store som SSRene.  Så SSRene blir på innsiden mens ribbene havner på utsiden. Ribbene er mye større enn SSRene.

Spørsmålet mitt er hvis jeg kan feste hele anretningen ved å feste ribbene rett i skapet på oversiden, eller om jeg burde ha noe imellom ribbene og skapet for å ikke spre varme via skapet. Eller går det greit?

Jeg ville klippet til noe plast eller slikt for å lage en isolerende pakning. Men, er ikke sikkert det har så mye for seg, går nok bra uten også.

Skru helst ribbene fast. Kan fort lage kortslutning hvis limen løsner. Du skal helst ikke ha noe 220V som danser rundt der.

Tilbake
Topp