FG høy men smaker kraftig likevel?

OG var nok ca 1052 eller 1054, og ved flasking tilsatte jeg syv gram per liter og fikk kun målt FG etter tilsetning av sukker, da til 1022 som virket altfor høyt?

Alkohol smaken stemte absolutt ikke med målingene,og jeg lurer på om jeg har målt feil OG men det blir vanskelig å finne ut av.

Eventuelt hvis dette gjærer videre må jeg åpne korken og la de gjære ut før jeg tilsetter sukker på nytt?

Ta en ny måling av FG etter de er ferdig karbonert, den målingen du fikk er helt avhengig av hvor mye sukker du tilsatte flaskene. Iom at sukker er tilnærmet 100% forgjærbart vil nok den målingen du tar etter karbonering være mye nærmere sannheten. Pass på å riste ut kullsyren i målingen også siden boblene kan finne på å løfte hydrometeret litt.

Edit: Ser at det kanskje ikke utgjør allverden med litt sukker, så kanskje 1.020 er reell FG.

Sist redigert:
OG var nok ca 1052 eller 1054, og ved flasking tilsatte jeg syv gram per liter og fikk kun målt FG etter tilsetning av sukker, da til 1022 som virket altfor høyt?

Alkohol smaken stemte absolutt ikke med målingene,og jeg lurer på om jeg har målt feil OG men det blir vanskelig å finne ut av.

Eventuelt hvis dette gjærer videre må jeg åpne korken og la de gjære ut før jeg tilsetter sukker på nytt?

Syv gram per liter øl gir etter litt rask regning (0,007*375) en økning på ca. 2,6 SG-poeng, altså kan du anta FG 1,019.

Alkoholsmak kan komme av fenoler, som du typisk får for mye av hvis gjæringstemperaturen blir for høy. Hvordan foregikk gjæringen?

Syv gram per liter øl gir etter litt rask regning (0,007*375) en økning på ca. 2,6 SG-poeng, altså kan du anta FG 1,019.

Alkoholsmak kan komme av fenoler, som du typisk får for mye av hvis gjæringstemperaturen blir for høy. Hvordan foregikk gjæringen?

Husker faktisk ikke helt men mener den gjæret på 21-22 grader så kan ha vært litt høyt. Men 1,019 gir ganske dårlig utgjæring da (65%).

Har hørt om disse fenolene men det minnet meg ikke om noe ubehagelig, mer som om drikken ikke var moden, og derav alkoholsmaken hvis du skjønner..

Litt i tvil hva jeg skal gjøre.bruker pet flasker og de er allerede harde noe som tyder på at 1,019 ikke var ferdig utgjæring? Kun gått tre dager.

Bør jeg sette de kaldt og stoppe karbonering på den måten eller skru opp korken en dag for å la de eventuelt gjære ut?

De smaker godt allerede, så ikke farlig for min del om utgjæring stopper. Jeg tok ikke FG målinger på slutten men stolte på tiden som var gått

Er vel ganske ufornuftig å åpne de for å la de gjære ut og tilsette sukker på nytt? Tror jeg setter de kaldt så fort karbonering er bra og så får det bare være litt restsødme

Tror jeg ville forsøkt å sette dem kaldt, som du foreslår, dersom karboneringen er passe. Ta med erfaringen videre, og sørg for at ølet er helt utgjæret neste gang, før du flasker det. Flaks at du brukte PET denne gangen, da glassflasker fort kunne blitt livsfarlige...

Tror jeg ville forsøkt å sette dem kaldt, som du foreslår, dersom karboneringen er passe. Ta med erfaringen videre, og sørg for at ølet er helt utgjæret neste gang, før du flasker det. Flaks at du brukte PET denne gangen, da glassflasker fort kunne blitt livsfarlige...
Takk ja skal gjøre det. Vil karbonering stoppe helt når jeg setter kaldt og hvor kaldt må jeg sette? Vil 10 grader være nok? Det er garasje temp nå :)

Tviler på at gjæren stopper helt ved 10 grader, men den jobber nok veldig mye saktere. Dette er bare et magefølelse-svar, så andre kan nok gi bedre svar her.

Sjekka FG i dag i en flaske jeg har "ofret" for å følge med på utviklingen, den viste 1,018 eller 1,019 så antageligvis er den da "ferdig" karbonert men venter litt for jeg har drukket en av de og syns ikke den var over-karbonert, ikke i nærheten: )

Tilbake
Topp