FG og flasking av øl.

FG-målingen har svært lite å gjøre med om man kan flaske ølet. Det som er viktig er å vite om ølet er ferdiggjæret eller ikke. Poenget er at det ikke må være for mye gjærbart sukker igjen i ølet før tappingen, hvis det er det risikerer man granater. Med normal progresjon i gjæreingen vil det som regel være helt ok å tappe ølet etter f.eks. to uker (ale), eller tre til fire uker (lager). Hvis gjæringsaktiviteten har stoppet opp er det ok å flaske. FG-målingen kan være en pekepinn på dette, men som regel er det lettere å bruke øynene; hvis det ikke bobler lenger, er gjæringen over. Tilsett en tilmålt mengde primingsukker i en ren dunk (det finnes andre tråder som omhandler dette her på forumet), stikk ølet om til denne og tapp det så på flasker. Når det er sagt, er det en kjent tommelfingerregel at FG bør ligge i nærheten av en fjerdedel av OG, men dette avhenger av forskjellige faktorer som mesketemperatur (for all-grain), maltekstrakttype, mengde spesialmalt brukt i oppskriften og gjærtype. Håper dette hjalp!
 
Så det at gjærlåsen stoppet helt opp etter tre uker og viser absolutt null aktivitet (vatnet i låsen jevnet seg ut i begge kammerene) og med FG på 1020. Gjør det ufarligt å flaske med litt tilsatt sukker?
 
OG ved bryggestart var 1044, tre dager etter var den 1024 og no er den 1020. Den har stått på rom med temp 17-19 grader, undet et handklede. Gjæren var muntons premium gold (eller noe i den retningen).
 
Det var jo relativt høyt... Har du brygget av et sett, mesket eller av spraymalt?
 
Tror kanskje kombinasjonen av sett og spraymalt kan gi høy FG. Vanlige ølsett er designet for bruk med rent sukker, som har langt større utgjæringsgrad enn ekstrakt/spraymalt.
 
Rart det står i oppskriften på enkelte set at en kan bruke spraymalt i stedenfor sukker da.
Men kansje jeg skulle prøve å stikke om til ny dunk og å få med meg mest mulig av gjæren for å se om den vil starte opp igjenn?
 
Rune_H skrev:
Så det at gjærlåsen stoppet helt opp etter tre uker og viser absolutt null aktivitet (vatnet i låsen jevnet seg ut i begge kammerene)

Må gjærlåsen ha gjevnet seg ut før man kan si at gjæringsaktiviteten har stoppet opp? Tenkte å flaske i dag, har vært lite plopp hele siste uka. Har stått siden 15. oktober.  SG 20 oktober var 1017, har ikke målt i dag ennå.
 
mskogly skrev:
Rune_H skrev:
Så det at gjærlåsen stoppet helt opp etter tre uker og viser absolutt null aktivitet (vatnet i låsen jevnet seg ut i begge kammerene)

Må gjærlåsen ha gjevnet seg ut før man kan si at gjæringsaktiviteten har stoppet opp? Tenkte å flaske i dag, har vært lite plopp hele siste uka. Har stått siden 15. oktober.  SG 20 oktober var 1017, har ikke målt i dag ennå.

Tror ikke jevnhet i vannlåsen er en god indikator på om brygget er ferdigt eller ikke. Grunnen til at det jevnet seg ut i vannlåsen på dette brygget jeg snakket om her var at lokket til karet ikke holdt tett og dermed ble trykket inni / utenfor karet det samme. Det er vel bedre du ser på forholdet mellom OG og FG for å se om det er ferdig å gjære eller ikke. Jeg bruker en tommelregel der FG er mellom 1/4 til 1/5 av OG når jeg flasker.
 
Tilbake
Topp