Forsøker å lage mitt første batch med mjød og lurer på hvorden min endelige hydrometer test burde se ut. Jeg har lest at hvis SG er over 1010 så kan flaska sprekke, er dette et myte og vil dette skje med mjød også? Mjød er såpass søtt at hvis jeg skal prøve å få en søt mjød, vil det er være umulig å få en måling som er under 1010. Jeg bruker liquid cider yeast fra wyeast. På oppskriften jeg følger skal det stå i 30 dager. Dvs at brygget mitt burde være ferdig rundt 11. oktober. Jeg tok en test for noen dager siden, og da var min SG på rundt 1070.

Hvis jeg tar en SG test 11. oktober og en noen dager etter, og tallet er det samme (si rundt 1020-1050), betyr det da at jeg kan tappe trygt uten å bekymre meg for at flaskene skal eksplodere?

Beklager hvis spørsmålene mine sikkert er selvforklarende, dette er mitt første brygg :)
 
Den er litt vanskelig.. hvor din FG ender opp beror på mangen ting. OG, gjærnæring, gjærhelse og vilken gjær f.ex. Jag har en mjød som endet opp på 0.98 og en annen dom sluttet på 1.020 hvis jag kommer ihåg, den hade varit det stabilt over lenger tid men etter flasking fikk gjæren sikkert litt oksygen, ut litt co2 og kanskje en annen temperatur så kort tid etter var den kullsyret.

Flasking av ting med sukker kvar er skummelt. SG bør minimum vare stabil over LENGER tid. Etter primær gjæringen, tapper jag over min mjød på en glassbalong og lar den stå der noen månader for klarning og for å vare "sikker" på at den er utgjæret. For å vare litt mer sikker så kan det vare lurt å stabilisere med f.ex Potassium Metabisulfite/
Potassium sorbate eller lignende. Merk at noen av disse er du avhengig av å vite pH for riktig dosering.
 
Den er litt vanskelig.. hvor din FG ender opp beror på mangen ting. OG, gjærnæring, gjærhelse og vilken gjær f.ex. Jag har en mjød som endet opp på 0.98 og en annen dom sluttet på 1.020 hvis jag kommer ihåg, den hade varit det stabilt over lenger tid men etter flasking fikk gjæren sikkert litt oksygen, ut litt co2 og kanskje en annen temperatur så kort tid etter var den kullsyret.

Flasking av ting med sukker kvar er skummelt. SG bør minimum vare stabil over LENGER tid. Etter primær gjæringen, tapper jag over min mjød på en glassbalong og lar den stå der noen månader for klarning og for å vare "sikker" på at den er utgjæret. For å vare litt mer sikker så kan det vare lurt å stabilisere med f.ex Potassium Metabisulfite/
Potassium sorbate eller lignende. Merk at noen av disse er du avhengig av å vite pH for riktig dosering.

Takk for svar! Jeg var bad boy og sjekket aldri OG dessverre. Når du sier "lenger" tid, er det snakk om dager, uker eller måneder?
Holder det addere gjæringsstopper som f.eks Potassium Metabisulfite?
 
Tilbake
Topp