FG stoppet på 1.044

Jeg har satt et øl, GOD JUL 08 fra Nøgne ø, bryggesett. Oppskriften er fulgt til punkt og prikke, tror jeg. OG 1.078 .Gjæringen kom godt i gang, kraftig gjæring i tre dager. Så var det bom stopp. Nå ligger FG på 1,044 og har ligget der i en uke. Ingen blopping i gjærlåsen. Hva gikk galt? Noen ideer?
 
Ikke bruk plopping i gjærlåsen som indikator pa aktivitet. Det kan godt hende CO2 bare lekker ut gjennom lokket. Hvis du måler samme verdi over tid, prøv å rotere forsiktig på dunken for å virvle opp gjær.
 
Ikke minst, hvilken gjær er det? Noen gjærtyper har en tendens til å være late som juling og ekstremt arbeidssky ved observasjon i feil øyeblikk. Kraftig technofest(les stormgjæring) i to dager, så en uke ved bassenget på Mallorca, så full fart igjen.
 
Hvor mye gjær brukte du? Gjærstarter? Gjærnæring?
Ristet du dunken eller tilsatte du rent oksygen?
 
Med settet fulgte det 1 pk Safale S-04 , 11,5 gram. Denne skulle tilsettes direkte i dunken og ristes grundig i
noen minutter. Noe jeg gjorde. Kan det ha vært for lite gjær? Det sto ikke noe om at jeg burde lage gjærstarter
eller tilsette ekstra gjærnæring. Når jeg kjøper et ferdig bryggesett, regner jeg med at alt er posjonert riktig.
I den pdf-fila jeg la link til i forrige innlegg ligger beskrivelsen jeg brukte.
 
Ok, å ha tørrgjæren rett oppi på den måten er ikke ideelt, men det er nok ikke der problemet ligger, mistenker heller at du rett og slett har hatt litt høy temperatur under meskingen, bommer du der med bare noen få grader så kan det veldig raskt få akkurat sånne resultater
 
Enig med loebrygg. Ifølge mrmalty.com trenger du 1,7pk tørrgjær sett at gjæren var produsert for mindre enn én mnd siden..
Gjærnæring kan uansett være en fordel... men det spørs nok om ikke gjærmengden er problemet her..
 
Er det noen redning for øllet? Kan jeg nå etter en uke tilsette mer ny gjær? Jeg har en pk. Safale S-04 liggende. Skal jeg lage en gjærstarter først?
Skal jeg tappe over i en ny dunk? Eller hva?
 
Du kan jo lage en heftig starter med 007 og slenge over
Jeg brygget 12 liter av denne tidligere i sommer med starter fra ett rør
Gjæra greit ned fra 1.085 til 1.021
 
Jeg fikk svar fra Nøgne Ø i dag. De sier det samme - lag en ny starter og prøv igjen. Det har jeg nå
gjort og det bobler liflig. Problemet er sannsynligvis for lite gjær til å begynne med. Kanskje ikke alle 'Bryggesett'
er riktig proposjonert mht gjærmengde? Jeg gir den en uke til og får se hva som skjer.
 
Leste gjennom oppskriften nå, ser at den instruerer bruk av 1/3 pose gjær for 5 liter. For et sett på 25 liter finner jeg det litt merkelig at de mener 1 pose skal være tilstrekkelig. Om 5L settet var malen skulle du da brukt 1 og 2/3 pose på 25 liter - mer i tråd med MrMalty (som vel ikke er kjent for å overpitche tørrgjær-estimatene sine).

Litt pussig av NØ..?
 
Tilbake
Topp