Fikk lavere FG enn forventet

Hei.

Jeg brygget nylig en Saison. OG ble målt til 1.056, og FG ble målt til 1.010 etter 14 dager på dunk.

Oppskriften var satt sammen på Beersmith og ut fra kalkulatoren der var det forventet en FG på 1.015 og OG på 1.056. Gjæren har en forventet utgjæring mellom 65-75%, men den er målt til ca 82% ut fra mine målte OG og FG tall.

Selv mistenker jeg at dette skyldes for lav meske temperatur, men hvordan kan man da regne seg frem til en mer nøyaktig FG før jeg brygger? Enten i Beersmith eller andre programmer/formler..

Evenuelt hvis det kan skyldes andre faktorer?..

FYI:

Meskingen:
40 min på 62 grader
20 min på 66 grader
5 min på 78 grader

Gjærtype:
WLP 565

Maltbase (23 liter):
5kg Pilsner.
0,8kg Hvetemalt.
0,2kg Flaked Hvete.

Jeg tror nok du har fått mye gjærbart sukker med enkelt maltbase og lav mesketemperatur. 1.015 er nok litt i høyeste laget å håpe på. Gjetningen din om at det skyldes lav mesketemp er meget innafor. :)

Du må ikke se på "forventet FG" i slike kalkulatorer. I BS kan du forsåvidt justere kurven for forventet FG med et parameter ut ifra mesketemperatur. Men også mengde gjær, helse, oksygen etc etc og kokestyrke spiller inn. Neste gang du brygger noe tilsvarende så kan du si at forventet FG er det du fikk sist gang.

Jeg kan til neste gang justere meskingen til:

62 grader i 30 min
70 grader i 30 min
78 grader i 5 min

Det hjelper jo litt.

Jaggu, jeg sjekket ikke NB sine definisjoner.

Men "Beersmith". Det er jo noens typedefinisjoner det og, og det er flere å velge mellom.

BJCP sier 1.002 - 1.008.

Selv liker jeg å gå inn på Norbrygg og bruke deres definisjoner av øltyper, men var jo veldig store forskjeller akkurat her da.. Noen formeninger om hvem som har «rett»? Trodde dog Norbrygg var nøyaktige her..
Aner ikke.
For å gjøre forvirrelsen komplett, BJCP style guide fra 2008 mener det skal være 1.002-1.012! [emoji23]

Jeg kan til neste gang justere meskingen til:

62 grader i 30 min
70 grader i 30 min
78 grader i 5 min

Det hjelper jo litt.

1.010 er etter mine begreper høyt, så du må for all del ikke prøve å få FG høyere. 565 pleier å dra godt under 1.010. Sist fikk jeg 1.004, med en OG på1.046.. 91% utgjæring. Og det smaker ikke tørt og tynt:). (Det var en split batch med 565 og 566. Begge endte på 1.004.)

1.010 er etter mine begreper høyt, så du må for all del ikke prøve å få FG høyere. 565 pleier å dra godt under 1.010. Sist fikk jeg 1.004, med en OG på1.046.. 91% utgjæring. Og det smaker ikke tørt og tynt:). (Det var en split batch med 565 og 566. Begge endte på 1.004.)
Ok, men da er jeg fornøyd med 1.010 for denne gang. Tror du/dere den fortsatt ikke var helt ferdig gjæret? Jeg må innrømme at jeg ikke sjekket FG to dager på rad, men antok at det var gudd i og med at den var under forventet og siden det hadde gått to uker siden brygging. Så lenge det ikke er fare for flaske bomber er jeg fornøyd med 1.010

Med 565 så vil jeg si det er fare for at den ikke var ferdig. Denne kan bruke flere uker på å gjøre seg ferdig. Det spørs på temperaturstyringen din.

Med 565 så vil jeg si det er fare for at den ikke var ferdig. Denne kan bruke flere uker på å gjøre seg ferdig. Det spørs på temperaturstyringen din.
Jeg økte fra 21-25. Ca 1 grad hver 3 dag.

Noe jeg tolker som gode forhold.

Sist redigert:
Er det noe man evt kan gjøre i ettertid hvis det skulle vise seg å komme flaskebomber?

Eventuelt andre måter enn flaskebomber å dobbeltsjekke at den var ferdig utgjæret?

Jeg økte fra 21-25. Ca 1 grad hver 3 dag.

Noe jeg tolker som gode forhold.

Min gikk fra 46 til 06 på 9 dager. Da hadde den steget fra 17 til 25 grader. Men den ga seg ikke med å klukke, det var åpenbart aktvitet nedi der. Ikke før etter 3 uker flasket jeg den. Da var det definitivt slutt, og den hadde krabbet seg ned to poeng til.

Det hadde antakelig din gjort, også, om den hadde fått stå. Jeg er redd for å si noe galt om effekten av det, men hvis du lager en oppskrift til 25 liter øl, så vil du måtte tilsette 150 gram sukker for å øke OG med 2 poeng. (Jeg bruukte denne: https://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/) Gitt at det blir riktig å tenke at de to poengene tilsvarer en primingtilsetning på 150 gram sukker, så blir det 6 gram sukker per liter. Og det gir aleine en ganske frisk karbonering.

Mye mulig at jeg tenker feil her. Jeg har surra fælt med sånne resonnementer tidligere, og noen med en fungerende realisthjerne bør uttale seg før du får panikk. Men jeg ville i alle fall følge med litt.

Om det blir seriøs overkarbonering ut av det, kan du løse det ved rett og slett å jekke opp korkene litt og blø noe av kullsyra. Bare ikke blø for mye, så det blir flatt. Prøv deg fram med ei flaske først.

Min gikk fra 46 til 06 på 9 dager. Da hadde den steget fra 17 til 25 grader. Men den ga seg ikke med å klukke, det var åpenbart aktvitet nedi der. Ikke før etter 3 uker flasket jeg den. Da var det definitivt slutt, og den hadde krabbet seg ned to poeng til.

Det hadde antakelig din gjort, også, om den hadde fått stå. Jeg er redd for å si noe galt om effekten av det, men hvis du lager en oppskrift til 25 liter øl, så vil du måtte tilsette 150 gram sukker for å øke OG med 2 poeng. (Jeg bruukte denne: https://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/) Gitt at det blir riktig å tenke at de to poengene tilsvarer en primingtilsetning på 150 gram sukker, så blir det 6 gram sukker per liter. Og det gir aleine en ganske frisk karbonering.

Mye mulig at jeg tenker feil her. Jeg har surra fælt med sånne resonnementer tidligere, og noen med en fungerende realisthjerne bør uttale seg før du får panikk. Men jeg ville i alle fall følge med litt.

Om det blir seriøs overkarbonering ut av det, kan du løse det ved rett og slett å jekke opp korkene litt og blø noe av kullsyra. Bare ikke blø for mye, så det blir flatt. Prøv deg fram med ei flaske først.
Dette med å jekke opp korkene litt har jeg hørt om tidligere. Gjør man det med å såvidt løsne korken, bare bitte, bitte litt? Presset man den ned igjen senere?

Kommer på at flere av flaskene er patent korker. Noe man kan gjøre med disse?

Patentkorker er jo veldig greit. De lukker du bare opp og igjen. Når det gjelder kronekorkene er jeg litt usikker. Jeg har gjort dette en gang, men jeg husker faktisk ikke om jeg bare trykket korkene nedpå igjen (med korkeren, selvfølgelig), eller om jeg spanderte nye korker. Det siste er det sikreste.

Tilbake
Topp