filtrere ølen før tapping?

På førstkommende onsdag skal jeg tappe over mitt første brygg.  :skitbra:  Eneste jeg ser på som et problem er at det ligger og flyter masse humle på toppen av brygget mitt etter tørrhumlinga. Er det noen måte å sile det på? Har tenkt litt på å ta en kokt klut over tuten på heverten som "sil".
Jeg trenger også noen tips til hvordan jeg kan få ølen min på flasker på en bra måte. Har hevert, men frykter det blir vrimlet opp mye bunnfall om jeg skal starte og stoppe den hele tiden.

Du kan ha et desinfisert tøystykke på enden ja. Ellers er en flaskebunnsfyller å anbefale. Den slepper gjennom ølen når du stanger i bunnen av flaska, og stenger nå du løfter den opp, går fint å tre hevertslangen over flaskefylleren om du har en "normal" hevert. Humlerestene bunnfaller i flaska, så det er ingen krise om du får med littegranne, men det kan være no dritt om det kommer i glasset når en skal imponere venner for første gang ;)
Alternativt kan du ofre en liter øl til draugen, altså slutte å tappe over i flaskebøtta når humlelaget nærmer seg.

Har den stått lenge med tørrhumle? Blomst eller pellets?

Pellets faller tilbunns, enten med tid til hjelp eller med nedkjøling.

Noen bruker ss skrubb rundt heverten... Vil tro en klut tetter seg.

Anbefaler å være to under tapping uten flaskefyller.

Flasker med humlerester freser godt når du åpner de...

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Takk for svar! Jeg har brukt pellets. 50 gram på 22 liter. Jeg kastet de oppi dunken på mandag den 18. juni. så på onsdag har brygget stått to uker, hvor 9 av dagene er med tørrhumling. Jeg vet ikke om jeg bør la gjæringsdunken stå lenger enn 2 uker?
Hva er en ss-skrubb?

Freddy89 skrev:
Takk for svar! Jeg har brukt pellets. 50 gram på 22 liter. Jeg kastet de oppi dunken på mandag den 18. juni. så på onsdag har brygget stått to uker, hvor 9 av dagene er med tørrhumling. Jeg vet ikke om jeg bør la gjæringsdunken stå lenger enn 2 uker?
Hva er en ss-skrubb?
Ss-skrubb er stålull av den rustfrie varianten uten såpe....;D
En ørliten bevegelse, ikke skvalping, vil nok få mer til å synke tilbunns.

Freddy89 skrev:
Hva er en ss-skrubb?
Ss-skrubb er stålull av den rustfrie varianten uten såpe....;D
En ørliten bevegelse, ikke skvalping, vil nok få mer til å synke tilbunns.

Tilbake
Topp