Filtrering av øl med filtreringskit fra BryggSelv

Har anskaffet et filtreringskit fra BS i et forsøk på å få klarere øl på kortere tid, samt i et forsøk på å få med mindre gjær i keg'n.
Kjørte gjennom første batch i dag. Det gikk kanskje litt fort (kjørte med ca 2 bar) og det ble ganske mye skum. Jeg tappet av en liten prøve etterpå. Den var langt fra klar, men det kan jo hende at det var co2 som gjorde det. Smaken derimot, var som om ølet hadde stått en stund. BS sier at den medfølgende filterpatronen har en "tetthet" på 1 mikron.
Er det noen der ute som har erfaring med dette?

Paal J
 
Kjør sakte på lavt trykk.. fungerer bedre da..
Du får ikke krystallklar øl med det filteret men ølet vil klarne kjappere etterpå..
 
Å få klart øl er vell omtrent det eneste jeg ikke har problemer med nå det gjelder brygging. (Med ett untak, en old ale) har pakka den bort, den skal få bli old.
Gjærer, stikker om til fat. setter fatet til ca 0,5 grader i ett døgn så tvangskarbonerer jeg. Har bare hatt ett brygg som ikke har blitt krystalklart og det er den aleen, så ser ikke vitsen med ett filter. Sikkert bare jeg som er noob. Men så brygger jeg ikke jævelens vann heller da, les: IPA
 
Du finner ikke mange her inne som gidder å filtrere, mye på grunn av det chiefen sier, en får jo veldig klar øl av kald lagring allikevel.
Er øllet generelt uklart eller er det chill haze du sliter med?
 
Du finner ikke mange her inne som gidder å filtrere, mye på grunn av det chiefen sier, en får jo veldig klar øl av kald lagring allikevel.
Er øllet generelt uklart eller er det chill haze du sliter med?

Chill haze lever jeg bra med. Det jeg imidlertid registrerer, er at alt bunnfallet som blir i keg'n etter at ølet er klarnet på "vanlig" måte, gjør at det blir vanskelig å frakte med seg ølet uten at det virvles opp mye grums. Dette gir både usmak, og ser lite delikat ut. Det er derfor jeg har investert i et filtreringskit. Det er jo greit å ha med seg et fat en gang i blant når man er på besøk! Flasking blir for mye styr og klin for meg.
 
Ok, ser den. Da ville jeg heller overført fra fat til fat etter noen dager med coldbreak. Tror det er mer effektivt enn filtrering.
 
Ok, ser den. Da ville jeg heller overført fra fat til fat etter noen dager med coldbreak. Tror det er mer effektivt enn filtrering.
Støtter den. Kjøpte et filteringskit for noen år siden – brukte det én gang.
Men å overføre mellom kegs er utrolig effektivt. Det er knapt noe bunnfall i keg nr. to hvis keg nr. én har fått stå noen dager. Bruk jumperslange – og husk å purge mottaksfatet med CO2. Enklest å gjøre før karbonering.
 
Støtter den. Kjøpte et filteringskit for noen år siden – brukte det én gang.
Men å overføre mellom kegs er utrolig effektivt. Det er knapt noe bunnfall i keg nr. to hvis keg nr. én har fått stå noen dager. Bruk jumperslange – og husk å purge mottaksfatet med CO2. Enklest å gjøre før karbonering.

Ja det ser jo kanskje ut til at jeg har kjøpt katta i sekken, men jeg har jo en gang et filterkit, så det hadde vært flott om jeg kunne få noen tilbakemeldinger fra noen som fremdeles bruker det.
Siden det er flere som anbefaler en annen metode, kan det jo være greit og få noen oppklaringer:
  1. Coldbreak; Temperatur under 1 grad? Jeg har et gammelt kjøleskap med en egen temperatur-regulator, men der står det ofte en lager til gjæring eller lagring.
  2. Hva er en "jumperslange"?
 
1. La ølet stå så kaldt du har mulighet til. Bunnfeller uansett til slutt.
2. Jumperslange kobles fra UT til UT på kegen. (Svarte koblinger.)
 
Ølet må stå en stud kaldt, du må bruke minst mulig trykk, under 1 bar, gjærcellene er 8 micro? men fleksible så de går igjennom med trykk, så må du vel gjærne ha et 0,5 micro og gjerne et absolutt fiilter, dvs. et filter som ikke tøyer seg.

Jeg har det siste året fraktet noen flasker og fat med bunnfall uten nevneverdige problemer, to,. når fulle folk hjelper til.

edit: de må bare stå rett hele tiden.
 
Tilbake
Topp