Filtrering

Oddvar Demmo skrev:
Det hender seg jeg bruker samme filter, men hvorfra får dere filterplater ?

Bestilte filterplatene på MoreBeer, skulle uansett kjøpe humle så det ble ikke så verst. Men leter etter en norsk/nordisk leverandør av de grove filterplatene.

StoreMy skrev:
Ser at dere mener filtreringen ikke stjeler smak.
Bryggselv, som selger filter, kom til en annen konklusjon.
Litt snodig at de kun har listet selve filteret og ikke nye filterduker.

http://www.bryggselv.no/products/trykkfilter-vinoferm-maxi

Den stjeler smak, hvis du med smak mener gjær, humlepartikler og trub. Det er ingen tvil om at ølet vil smake annerledes etter filtrering.

Jeg så en film på Youtube av en som filtrerte øl. Han hadde vært på en konferanse med ett av de store bryggeriene i USA. Han sammenlignet en smakspartikkel med overarmen sin. Og hullene i filterplatene med California:)
Til og med vannfiltrene som kan rense urin og gjøre det drikkende klarer ikke å fjerne smaken.

Jeg tar ikke "de store bryggeriene" som sannhetsvitne for hva diverse prosesser gjør med kvaliteten på produkter, men kontaterer at det er uenighet om i hvor stor grad filtrering påvirker smaken og at det neppe blir enighet med det første.

Det er derfor det er så deilig å være HJEMMEBRYGGER...... Hvis man mener filtreringen stjeler smak, er det bare å forandre oppskriften tilsvarende med mesketemp og humletilsettninger slik at ølet blir slik man vil.
Funker for meg..'

Bra beskrevet om filtrering forresten, selv bruker jeg "tuben" og har kommer til samme konklusjon som deg.. :brygging:

Skal selv prøve å filtrere om 3 uker, satt i sammen 2 x 10" filterhus med 5 & 1 micron filtre.

Tilbake
Topp