Finnes det godt alternativ til Dark Candy Syrup i Mørk Belgisk Dubbel ?

Jeg har planer om å brygge en mørk Belgisk Dubbel mandag morgen, man mangler Dark Candi Sirup.
Finnes det noen gode alternativ, eller bør jeg vente til jeg får bestilt dette fra bryggselv ?
Jeg har følgende alternative ingredienser:

Eldorado Dark Syrup,
Cane sugar (vanlig hvit),
Candi Sukker (brun, store biter),
Lyle/tate Unrefined Demerara,
Brun Farin sukker.

Det jeg lurer på er om noe av dette kan brukes enten direkte som erstatning for belgisk sirup, eller som utgangspunkt for oppskrift på sirup som vil gi ett tilnærmet godt autentisk resultat.
Jeg er også interessert i synspunkter på hvor viktig denne ingrediensen er for slutt resultatet ?
Oppskriften min ser ellers slik ut - dette er min første mørke dubbel så kommenter gjerne ;-)

Malt: Pilsner malt (80 %), Munich Malt (5%), Special B  (2%), Wheat Malt (2%), Cara Crystal (4 %). OG: 1070.
Humle: Kjører ren Styrian Golding til 21 i IBU.
Gjær: Wyeast 3787
 
det skal visst gå an å lage candis-sukker i ovnen ved hjelp av bordsukker og sitron eller noe i den duren, men jeg veit ikke nok om detaljene. Google?
 
Brun candisukker og vann skulle da bli noe i nerheten ville jeg tro :jaha:
Vet ikke hvor mye mindre du skal bruke men kanskje 60% passer?
Ville knust det så det blir litt lettere å løse opp også

Går ut i fra att mørkt og brunt stort sett er det samme, men det er godt mulig jeg tar feil
 
Kok sirup selv, du trenger bare hvitt sukker, sitron og vann.
Sukkerlaken må koke minst 30 minutter (da inverteres sukkeret).
Du kan bruke 450 gram sukker, 1 ml sitronsaft og halv liter vann som forhold.
 
Mørk brun kandiss-sirup er nok aller best til dubbel.

Som en nød-løsning kan man bruke demerera, evt. lage kandiss selv.
Men jeg vil si det er stor forskjell på å bruke kandiss-sirup kontra andre sukkertyper.

Wyeast 3787 er forresten en litt tricky gjær imho. Noen ganger gir den en enorm smak av malingstynner, selv om man tilsynelatende behandler gjæren etter alle kunstens regler. Har også slitt med brusaktig konsistens og dårlig skum når jeg har brukt denne gjæren. Har skjedd meg 2 ganger, og har hørt om flere bryggere som opplever det samme. Tenkte derfor det var lurt å nevne det.

Whitelabs sin "Abbey ale" er etter min erfaring mye enklere å ha med å gjøre, og gir prima belgisk øl hver gang.
 
Takk for gode svar. Jeg kjører "safe" og utsetter bryggedagen til jeg har fått sirup'en i hus. Det blir spennende med 3787, jeg var ikke klar over at denne kunne være vanskelig  :jaha: - skal huske det til neste gang.
Jeg har planer om å brygge endel Dubbels denne måneden for å opparbeide litt kompetanse på denne typen  ;)
 
Huub skrev:
Erlendso skrev:
Whitelabs sin "Abbey ale" er etter min erfaring mye enklere å ha med å gjøre, og gir prima belgisk øl hver gang.

Er de ikke like? Wyeast 3787 og WLP530

De har i alle fall likt opphav (Westmalle), men det kan sikkert være små forskjeller, uten at jeg personlig har merket noe til det...
 
Huub skrev:
Erlendso skrev:
Whitelabs sin "Abbey ale" er etter min erfaring mye enklere å ha med å gjøre, og gir prima belgisk øl hver gang.

Er de ikke like? Wyeast 3787 og WLP530

De erfaringene jeg har hatt er at de oppfører seg ganske forskjellige og gir et merkbart forskjellig resultat. Andre bryggere sier det samme.

Samtidig vil jeg innrømme at dette er hjemmebrygging og det er mange tilfeldigheter som rår; Det kan hende noe gikk galt de 2 gangene jeg prøvde Wyeast 3787. Og det kan hende alt gikk strålende de 10-15 gangene jeg har brukt Whitelabs 530... Akkurat her vil jeg være litt ydmyk. Infeksjon og div. problemer skjer alle.

At de har samme opphav er mulig, men det har ifølge kildene Safale S04 og WLP002 og. Her merker jeg ihvertfall et hav forskjell. Jeg er derfor skeptisk til påstanden om at forskjellige gjær-produsenter er "interchangable".
 
Erlendso skrev:
At de har samme opphav er mulig, men det har ifølge kildene Safale S04 og WLP002 og. Her merker jeg ihvertfall et hav forskjell.

Jeg har selv formidlet slik feilinformasjon, men kan med stor grad av sikkerhet si at det ikke er samme gjærstamme. Så vidt jeg vet, er det heller ingen pålitelige kilder som påstår at det er samme gjær.

At det er et hav av forskjell, er jeg ikke enig i, men det er heller ikke samme gjær. For min egen del, må jeg bare beklage at jeg har bidratt til å spre den feilen.
 
Tilbake
Topp