Firestone & Walker - Wookey Jack (Mikkeller oppskrift)

Vurderer å brygge en klonet Wookey Jack i helgen (oppskriften hentet fra Mikkelers bog om øl). Er det noen som har brygget denne oppskriften eller har en original oppskrift på Wookey Jack?

I mange kloneoppskrifter jeg finner på nettet benyttes Midnight Wheat i stede for Light Wheat i boken. Som følge av dette gir oppskriften til Mikkeller blant annet en lavere EBC. Dette vil vel også isolert sett kunne gi noe lavere alkohol(?). I boka kompanseres også lav mengde malt (5700g pr 20l vann) med ren glukose de siste 10 minuttene av kokingen for å få høyere alkohol (hvis jeg har forstått det riktig). Det er heller ikke benyttet Magnum som bitterhumle, men Citra og Amarillo. Amarillo har en relativt lav alpha til å være bitterhumle. Mikkeller forventer også en effektivitet på 85% og 8,5% alkohol som utbytte, men gjæren som står oppført (1028 london yeast) har en attenuation på rundt 75%.

Spørsmål:
- Noen som har erfaring med tilsetting av ren glukose de siste 10 min av kokingen, og hvordan påvirker det ølet?
- Eventuelle ulemper ved å benyttelse Amarillo (med lav alpha) som bitterhumle, annet enn lavere IBU?
- 1028 London Yeast står oppført som gjær (Vil WLP007 være en bedre gjær ettersom 007 har høyere attenuation nivå (inntil 85%) og oppskriftet til Mikkeller oppgir en relativt høy OG 1074 og lav FG 1011 i ølen. Det tilsvarer vel en effektivitet på 85%? Her må vel 1028 London Yeast ikke være helt optimalt? Eller er det bare å øke mengde tilsatt gjær av 1028 LY og så eventuelt la gjæringen stå lengre i karet?

Mye jeg ikke får til å stemme i oppskriften til Mikkeller (blant annet stemmer ikke ingrediensene 100% overens med inngrediensfortegnelsen oppgit på Firestone og Walker sin hjemmeside), men den virker spennende. Det blir kanskje en helt annen øl enn Wookey Jack som annonseres?
 
Glukose vil gjære helt ut, og på den måten bidra til et tørrere preg enn bare med maltose. I tillegg vil en faktor som mesketemperatur spille inn, sammen med riktig gjærmengde og oksygen. Til sammen er det ikke utenkelig at disse faktorene kan bidra til at London-gjæren kan gjære ganske langt ut.
 
Hei,
Fikk du brygget denne?
Driver og pønsker på den samme oppskriften selv. Noen erfaringer?
 
Tilbake
Topp