Fiselukt av Braumeister gjæringskar?

Dette er et litt rart spørsmål. Skulle til å tappe et øl på en slik dunk nå, men fikk en distinkt lukt av fis når jeg luktet oppi karet. Jeg satte en APA for litt siden på samme dunken, og det luktet litt fis av ølet.

Jeg har kjøpt dunken brukt, men såvidt jeg vet så var den enten helt ny, eller nesten ny. Den så iallefall helt ny ut.

Er det andre som har lignende erfaringer med nye speidel-dunker? Jeg har en makan fra før, men den er gammel men gir ikke noe fiselukt av seg. Det jeg stusser på er at det første ølet jeg satte på den har samme aroma som når jeg lukter i dunken.

Den har blitt vasket og starsanet ganske greit, men jeg får fortsatt denne udeilige lukta ut av den. Det jeg lurer på er om den dunken kan ha blitt solgt av en grunn så tidlig.
 
Sist redigert:
Sjekk pakningen på lokket, tror det er en form for naturgummi. Og denne blir fort misfarget og tar til seg bakterier. Fikk sjokk fortige øl jeg skulle sette da den hadde fått "utslett" og bakterie angrep. Vasket den også til slitt kokte jeg den for å være sikker på at jeg drepte alt som var tilstede på den..

Kommer til å kjøpe meg noen nye pakninger som jeg skal ha liggende.. har heldigvis ikke gått utover noen øl enda. Har 2 60l gjæringskar som jeg har brukt hele tiden de siste 2-2,5 årene uten noe kluss enda. Annet enn de pakning greia no. Rart at de leveres med disse porøse pakningene når resten er så godt til laget..
 
Dette er et litt rart spørsmål. Skulle til å tappe et øl på en slik dunk nå, men fikk en distinkt lukt av fis når jeg luktet oppi karet. Jeg satte en APA for litt siden på samme dunken, og det luktet litt fis av ølet.

Jeg har kjøpt dunken brukt, men såvidt jeg vet så var den enten helt ny, eller nesten ny. Den så iallefall helt ny ut.

Er det andre som har lignende erfaringer med nye speidel-dunker? Jeg har en makan fra før, men den er gammel men gir ikke noe fiselukt av seg. Det jeg stusser på er at det første ølet jeg satte på den har samme aroma som når jeg lukter i dunken.

Den har blitt vasket og starsanet ganske greit, men jeg får fortsatt denne udeilige lukta ut av den. Det jeg lurer på er om den dunken kan ha blitt solgt av en grunn så tidlig.

Bruker du latex-handsker i starsan, får du kraftig svovellukt. Det kan ikke være en beslektet reaksjon?
 
Æsj, hadde akkurat samme opplevelse i dag med pakninga på et 60L fat fra Speidel jeg kjøpte nytt tidligere i uka. Lukta jo gummi først, men ble jo den svovelbomba etter et bad i starsan. Holdt på å gå i bakken et par ganger før jeg skjønte hvor det kom fra. Ganske betryggende å høre at fisen sitter igjen i ølet etter gjæring må jeg si! Får krysse fingra på at dagens brygg ikke er like illeluktende som pakninga blei i alle fall, da er sommeren ruinert!
 
Æsj, hadde akkurat samme opplevelse i dag med pakninga på et 60L fat fra Speidel jeg kjøpte nytt tidligere i uka. Lukta jo gummi først, men ble jo den svovelbomba etter et bad i starsan. Holdt på å gå i bakken et par ganger før jeg skjønte hvor det kom fra. Ganske betryggende å høre at fisen sitter igjen i ølet etter gjæring må jeg si! Får krysse fingra på at dagens brygg ikke er like illeluktende som pakninga blei i alle fall, da er sommeren ruinert!

Det virket som at mitt satt igjen i brygget første gangen, men det var med Mj-gjær så hvem vet hvor det kom fra. Uansett så glemte jeg helt å klore det og bare vasket vanlig og brygg nr2 var cleant.
 
Har også flere speidel 60L kar. Opplever fiselukt fra karet ved kontakt med StarSan jeg også. Har spekulert på det samme, så greit å høre at det er et "kjent" problem.
 
Jeg fant vel fort ut det var pakninga etter et par glufs rett i nesa, men var for blåøyd til å tenke at aromaen kunne sette seg i ølet. Står å putrer i gjæringskapet nå, og lukter egentlig bare fruktig å godt ut av gjærlåsen, så da er det kanskje fisefritt øl enn så lenge! :D
 
Tilbake
Topp