Fjerning av skum under brygging

Vi har brygget to brygg nå, og under brygging har vi tatt vekk en del av skummet som legger seg på toppen under koking. Tanken var at dette var diverse stoffer man ikke vil ha i det ferdige produktet, ref. avskumming ved koking av kraft og lignende.

Hvis jeg skjønner det riktig så er dette proteiner som skilles ut under koking og at det kan gi klarere øl? Vi bruker en halv tablett whirlfloc på 20L, så dette er kanskje ikke så viktig.
Videre så synes vi bryggene har blitt mindre bitter enn planlagt og tenker kanskje at man fjerner en del oljer fra humlen med å gjøre dette. Nå skal det sies at det kan være mange andre årsaker til dette, som f.eks. at vi har alt for lite humle i..

Jeg lurer derfor på hva dere andre gjør.
 
En del av humlen legger seg i skummet, iallefall rett etter den er pitchet så da får den kanskje lite eksponeringstid. Jeg skummer av kun før kok er oppnådd.
 
Har aldri fjernet skum, bruker Irish Moss. Har kun ved ett par anledninger endt opp med uklart Øl - Fryktelig uklar Wit.... :p:p:p
 
Jeg skummer av og fyller det i en kaffekopp
Innbiller meg at det smaker best som varm cappuchino enn på bånn av gjæringkaret
Evt ølglasset


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg opplever ekstreme mengder skum på noen BIAB-brygg. Dette faller ikke tilbake under kok, derfor skummer jeg det av. Det er som en snerk, og når jeg fjerner det, kommer det ny. Endte opp med ca 2 dl tjukk snerk ved forrige brygg.
 
Skum som følge av overkok er også avhengig av trekken i rommet. Flere ganger skummet har nærmet seg faretruende nære kanten på kjelen fordi jeg har glemt å sette opp vinduet til avtrekket. Når det har blitt åpnet så har skummet kollapset.

Silikombasert antifoam vil jeg helst ikke bruke i ølen min av prinsipp.
 
Tilbake
Topp