Flaske på ny

Jeg var litt uheldig og laget både for tykk sukkerlake og glemte å røre etter å ha helt den oppi ølet. Jeg har derfor noen øl som er helt flate, og noen granater. Jeg vurderer å heller alle flaskene over i en bøtte, slik at de blandes, og flasker dem på nytt. Vil dette fungere? Jeg regner med at ølet blit litt flatere enn de i utgangspunktet skal være, men det kan jeg leve med.

Du vil øke sjangsen for oksydert øl, selv om du heller forsiktig. Du vil og miste oversikten over karbonerings nivå pga mye av kullsyra vil forsvinne når du heller ølet ut. Kan du leve med det er det jo bare å prøve..;)
Jeg ville heller tatt de flaskene med for lite kullsyre å tilsatt litt sukker, å de med for mye, drikk fort eller dump..

Vet ikke helt hva du mener med tykk sukkerlake, for mye sukker, eller for lite vann?
Er det for mye sukker er det lite å gjøre med det.
Er det for lite vann kan det gå bra. Er det lenge siden du flasket er det mulig du må tilsette ny gjær.
Spørs om det er verdt bryet. En mulighet er å lagre ølet ned mot null grader og drikke det fort for å unngå flaskebomber.

For lite vann, ja. Flasket for ca 3 uker siden. Er usikker på hva som menes med "oksydert øl", men høres ikke ut som dette er veldig positivt ;)

Jeg ville ikke tenkt så mye på oksidasjon, hvis ikke dette er et øl som skal lagres lenge.
Det kan gå bra å tømme det ut og tilsette ny sukkerlake, litt tørrgjær og flaske igjen.
Etter 3 uker er karboneringssukkeret borte, og det meste av gjæren.

Men, det spørs om det er verdt jobben...

Tilbake
Topp