Flaskebombe!

Hei!
Flasket en amber ale for 6 dager siden, og nå i kveld gikk en av flaskene i lufta...
OG på 1.050 og FG på 1.007... Sto til gjæring i 13 dager.
Den har stått på flasker med temperatur på rundt 20-22 grader..
Hva bør jeg gjøre for å unngå at flere går i lufta? Flytte flaskene til gangen hvor jeg har 15grader?
 
sinisalo skrev:
Hei!
Flasket en amber ale for 6 dager siden, og nå i kveld gikk en av flaskene i lufta...
OG på 1.050 og FG på 1.007... Sto til gjæring i 13 dager.
Den har stått på flasker med temperatur på rundt 20-22 grader..
Hva bør jeg gjøre for å unngå at flere går i lufta? Flytte flaskene til gangen hvor jeg har 15grader?

Jekk en flaske og se om du har et karbonerings / infeksjonsproblem.
Jeg har opplevd to ggr at 1 flaske har gått  på en batch. . ikke vært noe galt med øl`et ..
svakhet i flasken.
 
Jeg jekket 2 i kveld, og en av dem var nesten uten kullsyre, den andre skummet mer enn normalt... Infeksjon sikkert?
Men bør jeg sette dem litt kaldere enn romtemp?
 
sinisalo skrev:
Jeg jekket 2 i kveld, og en av dem var nesten uten kullsyre, den andre skummet mer enn normalt... Infeksjon sikkert?
Men bør jeg sette dem litt kaldere enn romtemp?

Hvordan tilsatte du karboneringssukker ? dårlig utblandet sukker ??
hvordan var smaken ? erfaringsmessig kjenner du en infeksjon rimelig fort.
 
Lagde sukkerlake og tilsatte.. Men da spørs det at det er for dårlig blandet, for ølet smakte jævli godt!
Jaja, man lærer av feil :)
 
sinisalo skrev:
Lagde sukkerlake og tilsatte.. Men da spørs det at det er for dårlig blandet, for ølet smakte jævli godt!
Jaja, man lærer av feil :)

Fort å være litt for gjerrig på vannet.
 
sinisalo skrev:
Brukte 0,5L i sukkerlaken. Bør jeg ha litt mer vann?

Spørs på hvor mye sukker.

Jeg tilsetter litt først i bøtter og så litt til når det har kommet vørter oppi. Så fordeler det utover mens jeg fyller bøtta med øl.
 
Rutof skrev:
sinisalo skrev:
Brukte 0,5L i sukkerlaken. Bør jeg ha litt mer vann?

Spørs på hvor mye sukker.

Jeg tilsetter litt først i bøtter og så litt til når det har kommet vørter oppi. Så fordeler det utover mens jeg fyller bøtta med øl.



Samme her og

setter ofte siste flaskene til sides, merker noen ganger at dei er litt mer karbonert.
 
Dette er jo intressant spørsmål. Personlig så har jeg brukt mindre, og har fått bra carbonering på 2 brygg, siste brygg derimot, ikke så bra på de flaskene som er drukket til nå. Satte Nye til karbonering på mandag, så er spent på de...

StoreMy hvor mye vann bruker du ?

Jeg brukte bare 2 dl vann til sukkeret...
 
sinisalo skrev:
laget sukkerlake med 180g sukker og 0.5L vann... Bør jeg bruke mer vann? :)

Jeg bruker 6g sukker per liter øl, stort sett 20 liter øl med 120g sukker og ,5 liter vann. Men mengden vann er vel bare viktig i forhold til at laken skal blande seg. Hvor mye øl var laken til?

Ut i fra det du sier ser det ut til at den ikke har blandet seg godt nok, men jeg har ikke opplevd lignende...
 
Jeg opplevde litt av det samme. Et par av de siste flaskene jeg tappet på en batch, skummet godt over så fort jeg åpnet dem. Fikk litt råd og tips herfra, og har ikke hatt problemet siden. Det jeg endret på var at jeg ikke tilsetter sukkerlaken først i flaskekaret. Da unngår man at sukkerlaken klistrer seg til bunnen. Jeg lar ølet i allefall dekke bunnen før jeg tilsetter sukkerlaken, og så legger jeg tappeslangen slik at ølet lager en liten whirlpool i flaskekaret.
 
Det var 7,2g sukker pr liter øl.
Men jeg slo sukkerlaken i flaskebøtta før jeg hevet over ølet. Har vel ikke rørt noe mye etter at det var hevet over, slik at det ikke har blandet seg godt nok. Og det var en av de siste flaskene som ble flasket som gikk i lufta. Så jeg regner med at det var mest sukker i bunnen :p 
 
kan høres sånn ut ..
jeg gjør også som noen andre har beskrevet over her . tilsetter sukkerlaken over en 5-6 ganger ved ompitchingen
 
Eg har tilgang til små forlengerslanger (som blir brukt til intravensøse poser) Det eg gjør er å lage en hevert ut av denne, tape den til heverten brukt til omstikking og la det renne ned samtidig. Som otest går det litt for fort men med rett vannmengde trur eg det blir veldig bra :) (det eg gjør foreløpig er å klemme av "sukkerlakeslangen" av og til...

MAO: mitt forslag er å skaffe deg ein slange med tynn diameter 1-2mm og bruke denne som hevert for sukkerlaken.. eller tilsette jevnt over tid som foreslått over...
 
Hørtes fryktelig mye mer komplisert ut enn å helle (gjerne i flere omganger) sukkerlaken i dunken man bruker til flasking mens man bruker heverten.

Så er det bare å røre litt forsiktig med heverten (eller ett kosteskaft) før man tapper på flasker.
 
og der skjedde det...
Kompis skifter jobb og skulle få en øl i avskjedsgave, eg tar flaska ut av skapet (romtemperert)  setter den litt for hardt på kjøkkenbordet og går for å printe ut en etikett eg hadde laget til han.

"PANG" vasket i to dager no og finner fortsatt øl og klassskår.
 
Jeg har fått potensielle bomber i hus etter at jeg mistet hydrometeret i gulvet uten at det knuste. Syns for litt siden at utbyttet virket forferdelig dårlig og at ølen ble vel tørr uten at det smakte tørt. Joda, hydrometeret viser 5° feil. Jeg har nå en porter med karbonering som en weiss, og jeg bare håper det går godt med den. Smaker veldig bra når en får banka kullsyra ut av den.
Porteren ble flasket ved 1.015. Så da lå den egentlig på 1.020 og var egentlig ikke helt ferdig. Det merkelige er at det tok 4 brygg og en overkarbonert øl å finne feilen.
 
Tilbake
Topp