Flaskebomber

Jeg har forska litt. Jeg vil ikke kalle meg en mythbuster men..

Jeg har forsøkt å lage en flaskebombe med og tilsette mye sukker og heve tempraturen til 40 grader etter 7 dager

De heldige kaninene var

Patentkork glass 0.7
Skruekork plastikk 0,7
Vanlig kork glass 0.5

20 gram sukker på hver flaske .

Resultatet var at ingen av flaskene røk. Korkene begunte å lekke før flaskene eksploderte. Jeg greide faktisk ikke å lage en bombe.

På en måte er det litt betryggende at korken er en slags sikkerhet her
 
Selv de tykkeste glassflasker eksploderer hvis trykket blir høyt nok. Jeg har hatt en batch dette skjedde med. Et jule øl som fikk "stuck fermentation" og begynte å gjære igjen etter jeg trodde det var ferdig.
Ølet var som det skulle være i 2 måneder, deretter begynte gjæringen igjen og kjelleren ble full av øl og glassskår.
Og BTW når en flaske eksploderer utløser det som regel en kjede-eksplosjon.
Heldigvis var det ingen i kjelleren da dette skjedde.

Annen liten ting... i sf serien "The Saga of Seven Suns" har en av hovedpersonene et arr som var relatert til en kompis hjemmebrygging  :skitbra:
 
Å basere på at korken lekker betinger dårlige korker eller dårlig korkeutstyr.
40 grader, drept gjæren så det ikke er gjæret nok til at flasken ryker ?
eller ikke nok tid.
20 gram, pr 0,33, 0,5 liters flaske eller pr liter øl ?
 
1 liter co2 i romtemperatur (gass) er i underkant av 2 gram. Med 20 gram karboneringsukker utvikkles 10 gram co2 som vill gi 5 liter gass. Klem 5 liter gass inn i en 0,5 liters flaske uten at den fyker til h....
Dette gir forresten en karbonering på 10 volumer!
 
De få gangene jeg har opplevt at en flaske gikk i stykker (pga dårlig vask, altså ikke hele batchen), så datt bare bunnen ut nederst.
Kaplsene har aldri gitt seg, de pleier å sitte som støpt :)

jeg ville gjettet at kapselene begynte å lekke (lenge) før hele 20g hadde gjæret ut eller noe? er det en mulighet? at flasken aldri hadde den antatte trykken inniseg?
 
10 liter Co2 i en tom litersflaske gir et trykk på 10 bar/atm, neppe bra for en ølflaske uten at jeg har testet det, kun på en cognacflaske som røk på 5 bar, Chapagne/cider har et trykk på 7-8 bar, jeg så det på TV fra hardanger eller noe sånt.
Men så kommer det snodige, du kan fylle mere co2 på fulle flasker og trykket blir lavere, co2 en blir til kullsyre som er flytende og tar mindre plass, (blander du SO2 (svovelsøyk) får du svovelsyre)

Hvor er våre nyeste medlemmer som er kjemikere ?

Jeg driver ikke selv ikke med mye flaskekarbonering så det går ofte skeis, selv om jeg veier sukker nøye på 1/10 gram vekt til vær flaske blir det endel smeller, med korken intakt.
 
Apropo flaskebombe / rakett!
Har en kompis som har en flaske stående i taket! Snakk om trykk! Blåste ut bunnen på en 1,5 liters farris flaske. Flaks ingen vart skadet, da dette skjedde under et selskap.
Flasken har hengt i mange år og skal få lov til å henge i mange år til :D
 

Vedlegg

  • Flaskebombe.jpg
    Flaskebombe.jpg
    192,1 KB · Sett: 620
GeirangerØL skrev:
Apropo flaskebombe / rakett!
Har en kompis som har en flaske stående i taket! Snakk om trykk! Blåste ut bunnen på en 1,5 liters farris flaske. Flaks ingen vart skadet, da dette skjedde under et selskap.
Flasken har hengt i mange år og skal få lov til å henge i mange år til :D


hahaha! Helt rått bilde!
 
Oddvar Demmo skrev:
Å basere på at korken lekker betinger dårlige korker eller dårlig korkeutstyr.
40 grader, drept gjæren så det ikke er gjæret nok til at flasken ryker ?
eller ikke nok tid.
20 gram, pr 0,33, 0,5 liters flaske eller pr liter øl ?

Dette er kjemi 40 grader er fordi da greier ikke ølen og holde på C02. Det blir høyere trykk i flasken. Jeg er ganske sikker på at gjæren overlever på 40 grader men det er kristisk.

Poenget med testen var at jeg skulle se hvor lett det var å lage en flaskebombe. Det var ikke så lett.

Jeg har 3 forskjellig korker og alt er ræva mener du???
 
GeirangerØL skrev:
Apropo flaskebombe / rakett!
Har en kompis som har en flaske stående i taket! Snakk om trykk! Blåste ut bunnen på en 1,5 liters farris flaske. Flaks ingen vart skadet, da dette skjedde under et selskap.
Flasken har hengt i mange år og skal få lov til å henge i mange år til :D

wow
 
Tessa skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Å basere på at korken lekker betinger dårlige korker eller dårlig korkeutstyr.
40 grader, drept gjæren så det ikke er gjæret nok til at flasken ryker ?
eller ikke nok tid.
20 gram, pr 0,33, 0,5 liters flaske eller pr liter øl ?

Dette er kjemi 40 grader er fordi da greier ikke ølen og holde på C02. Det blir høyere trykk i flasken. Jeg er ganske sikker på at gjæren overlever på 40 grader men det er kristisk.

Poenget med testen var at jeg skulle se hvor lett det var å lage en flaskebombe. Det var ikke så lett.

Jeg har 3 forskjellig korker og alt er ræva mener du???

Det er kombinasjonen flaske/kork/flaskekorkemaskin som avgjør om korken lekker, jeg tror det er få av oss som erfarer at skikkelige flasker/korker/maskin at de lekker mens korker fra Europris alltid lekker, rå påstand men den får stå til at noen erarer det motsatte.

Og når de fleste som karbonerer på flaske erfarer at noen smeller er det vel ikke vanskelig å få det til.

Med all respekt for din forskning. :)
 
Tessa skrev:
Dette er kjemi 40 grader er fordi da greier ikke ølen og holde på C02. Det blir høyere trykk i flasken.

I et lukket system er trykket lik overalt, dvs. samme trykk i ølet og i gassrommet -- det er vel fysikk.
 
Andreas Habel skrev:
Tessa skrev:
Dette er kjemi 40 grader er fordi da greier ikke ølen og holde på C02. Det blir høyere trykk i flasken.

I et lukket system er trykket lik overalt, dvs. samme trykk i ølet og i gassrommet -- det er vel fysikk.

Ja det er sant men trykket øker ved høyere tempratur. Jeg vet ikke metningspunktet på øl/co2 men jeg antar at ølen kan holde på mer co2 jo lavere tempratur . Stemmer ikke det da?
 
Tessa skrev:
Andreas Habel skrev:
Tessa skrev:
Dette er kjemi 40 grader er fordi da greier ikke ølen og holde på C02. Det blir høyere trykk i flasken.

I et lukket system er trykket lik overalt, dvs. samme trykk i ølet og i gassrommet -- det er vel fysikk.

Ja det er sant men trykket øker ved høyere temperatur. Jeg vet ikke metningspunktet på øl/CO₂ men jeg antar at ølen kan holde på mer CO₂ jo lavere temperatur . Stemmer ikke det da?

Kort sagt ja. Co2 en/karbondioksyden går over til kullsyre som er veske og ikke tar mye plass og trykket blir lavere, og lavere jo kaldere fordi det blir mere kullsyre istedenfor karbondioksyd/co2.
 
rister man en flaske blir trykket høyere ...................lar man flasken stå vil  vesken igjen absorberer co2 igjen og trykket blir lavere.
 
Ikea enliters flasker med patenkork har jeg - uhm - "god" erfaring med i flaskebombe-sammenheng. Disse er relativt kraftig. Jeg har den forrige versjonen - den med avtakbar pakning. Da den som fulgte med var en tynn, gjennomsiktig plastskive, skiftet jeg dem ut med solide, røde gummipakninger. En av flaskene må ha falt over og blitt liggende, og sprengtes etter et par måneder. Heldigvis inne i en lukket plastboks. Det var veldig mange veldig små glassbiter - bare flaskehalsen var hel. Grunnen til at denne eksploderte var nok at pakningen jeg satte på er dobbelt så tykk som den originale og dermed tett. :)
Dette var mitt første brygg, og nå er jeg veldig mye mer nøye med sukring for karbonering og at flaskene står.  :)
 
Har hatt flaskebomber med europris korker. Flaskene eksploderer, men korken er tett.
 
Tilbake
Topp