Flaskekarbonering med Co2 trykkflaske

Roar Øimo

Norbrygg-medlem
Heisann!

Veldig bra forum det her, må jeg si! Hittil har jeg fått svar på mange ting jeg har lurt på, så takk til dere alle sammen!

Over til saken...

Jeg har hatt en pils til karbonering (på 11°) i to uker (faktisk 17 dager). Det er så å si ingen kullsyre der. Den ble målt til FG 1.009 før jeg satte den til karbonering. Jeg tilsatte ingen sukker. Pleier ikke å gjøre detta når jeg karbonerer pils. Ellers så pleier jeg å sette den til karbonering når jeg måler 1.011 - 1.012 og da går det alltid fint.
  Jeg var litt sein i avtrekkeren denne gangen, og da med det resultatet at det ikke blei no' kullsyre. Så det jeg lurer på er om det finnes en overgang til flasker som gjør at jeg kan koble på CO2 trykktanken og karbnonerer flaskene med den. Har leita litt rundt, men har så langt ikke finni no....
 
Jeg er ikke kjent med at det finnes noe utstyr som kan gjøre det du ønsker her - altså tvangskarbonere med trykk rett på flasker. Det er en prosess som tar en ukes tid vanligvis. Det kan gjøres på  (iallfall) to andre måter. Enten - sprette flaskene og tilsett litt mere sukker. Vil virke om det ikke har blitt Co2 pga. manglende mat til gjæren. Eller - tvangskarbonere på fat (cornelius om du har) - og så kjøle dette godt ned - flaskene også - og tappe på flasker og korke igjen kjapt.

FredT
 
FredT skrev:
Jeg er ikke kjent med at det finnes noe utstyr som kan gjøre det du ønsker her - altså tvangskarbonere med trykk rett på flasker. Det er en prosess som tar en ukes tid vanligvis. Det kan gjøres på  (iallfall) to andre måter. Enten - sprette flaskene og tilsett litt mere sukker. Vil virke om det ikke har blitt CO₂ pga. manglende mat til gjæren. Eller - tvangskarbonere på fat (Cornelius om du har) - og så kjøle dette godt ned - flaskene også - og tappe på flasker og korke igjen kjapt.

FredT

Det er nok pgr manglende mat til gjæren at det ikke har blitt CO₂, men jeg er redd det har gått for lang tid siden jeg satte det til karbonering til at jeg kan etterfylle med sukker. Det blir jo ikke så mye gjær med på flaskene. Og hvis det etter tre dager er 2 prosent mindre gjærceller, så begynner det vel å bli litt lite igjen.
Noen som har erfaring med dette? Eventuelt hvor lenge etter man har flasket kan man etterfylle med sukker slik at det blir CO₂ i ølen. Litt dumt om det bare blir søtere og ingen CO₂
 
Tilbake
Topp