Flaskekarbonering, rette opp mulig tabbe

Flasket min Yuletide Ale 2013 forrige uke. Karbonerte med 6g sukker pr liter. (Det var ihvertfall meningen). Flaskene har stått i 19-20grader foreløpig i 1 uke.

Ved prøvesmaking nå etter 1 uke er det utviklet lite kullsyre i de to tilfeldig valgte flaskene. Som en tam Guinness. De slipper trykk når de åpnes, så korkene var tette.

Tidligere brygg har utviklet bra nivå av kullsyre på 1 uke.

Jeg begynner å lure på om jeg kan ha syndet med sukkerlaken, at det har blitt igjen sukkerrester i pannen uten at jeg har merket det.

Eller kan gjæren være litt treg?

Kan jeg etter 4 uker lagring tilsette litt mer sukkerlake i hver flaske og klare å vekke gjæren?

Mvh
Torstein
 
RDWHAHB. Vent et par uker til og se.

Hvis det er trykk i flaskene er det jo utviklet CO2, så det er godt mulig gjæren bare trenger litt mer tid. Du kan eventuelt måle SG og sjekke om den er høyere enn da du flasket. Hvis SG er den samme og ølen likevel er for tam kan det hende du har tilsatt for lite sukker, eller blandet inn sukkerlaken for dårlig.

Tror ikke det er noe i veien for å tilsette sukkerlake med doseringssprøyte og korke på nytt. Hvis du er bekymret for gjærmengden kan du også tilsette litt tørrgjær.
 
Ja, det er jo lenge til jul :)

Jeg får sette opp en ny dag for test av en flaske, noen uker frem i tid.

Får se på mulighetene for å kalkulere frem en booster blanding dersom behovet skulle være der.
 
Tilbake
Topp