Flaskekarbonering uten å stikke om

Ja, vurderer å sprøyte det inn også.

Rimelig sikker på at den var oksidert ja. Nå var det flere ting jeg gjorde feil da, det skal sies. Jeg lagdret flaskene på alt for høy temperatur i alt for lang tid. ca 25C.
Vi brukte ekstremt mye humle til tørrhumling, noe som visstnok skal øke sjansen for oksidering dramatisk.
Når flaskene hadde stått et par uker hadde ølet gått fra å være helt lyst til brunt, nesten litt gråaktig.

Jeg tenker med på å minimere kontakten med oksigen når jeg bruker større mengder med humle, utenom det så er det ikke noe krise.

Bruk helt vanlige sukkerbiter, løs raffinade. Fungerer strålende med 2 sukkerbiter per 0,5 liter til IPA/APA. Da tapper du rett fra gjæringskar til flaske og faren for oksidering blir minimert, i tillegg til at du er garantert lik karbonering i alle flaskene. Jeg har brukt dette på mine hittill cirka 15 brygg og det har fungert utmerket.
 
  • Like
Reaksjoner: vb
Det er sjelden jeg karbonerer naturlig, men tenkte å gjøre det med en Old Ale til uken.

Vil ikke mye av oksygenet man tilfører ved omstikking bli brukt av karboneringsgjæren? Eller er det bare en myte?

Ellers fungerer vanlige sukkerbiter (2 gram) akkurat like bra som drops.

En del vil nok bli absorbert, men ikke alt, men mindre man er forsiktig. Min erfaring er at brygg som tåler litt oksydering, altså sterke og kanskje mørke øl, blir bedre, og varer lengre.
 
Det er sikkert mange måter å komme fram til en riktig karbonert øl på. Når det er sagt; metoden med omstikking (gjerne etter cold crash) + sukkerlake har vært brukt til noen millioner liter hjemmebrygget øl her til lands og rundt omkring i verden i årevis. Jeg har aldir hørt noe som skulle tilsi noe annet enn at feilprosenten er lav med den metoden. Oksidering regnes ikke som et stort problem. Særlig arbeidskrevende er det heller ikke sammenlignet med andre måter å overføre brygget til flasker på. Og så er det billig.
 
Det er sikkert mange måter å komme fram til en riktig karbonert øl på. Når det er sagt; metoden med omstikking (gjerne etter cold crash) + sukkerlake har vært brukt til noen millioner liter hjemmebrygget øl her til lands og rundt omkring i verden i årevis. Jeg har aldir hørt noe som skulle tilsi noe annet enn at feilprosenten er lav med den metoden. Oksidering regnes ikke som et stort problem. Særlig arbeidskrevende er det heller ikke sammenlignet med andre måter å overføre brygget til flasker på. Og så er det billig.


Normalt så er det ikke noe problem nei. Men ved veldig store menger med tørrhumle så øker risken dramatisk, da ønsker jeg å minimere risken så mye som mulig på så mange områder som jeg kan.

Jeg lurer på om ikke jeg skal gå for sukkerbiter.
 
Normalt så er det ikke noe problem nei. Men ved veldig store menger med tørrhumle så øker risken dramatisk, da ønsker jeg å minimere risken så mye som mulig på så mange områder som jeg kan.

Jeg lurer på om ikke jeg skal gå for sukkerbiter.
Om du i tillegg bruker gjærkar med tappekran og tappestav har du ihvertfall gjort det du kan. Vi har brukt det helt fra første brygg og det har fungert veldig bra.
 
Om du i tillegg bruker gjærkar med tappekran og tappestav har du ihvertfall gjort det du kan. Vi har brukt det helt fra første brygg og det har fungert veldig bra.

Det gjorde jeg sist. Men denne gangen var karet med kran opptatt. Skal investere i flere kar, utrolig lettvint å flaske med.
 
Da prøvde jeg å blande sammen gelatin og sukker samtidig, ca 24 timer før flasking. Jeg litt forsiktig rundt i karet. Ølet holder ca 10C med ca 24 timer CC igjen.
Blir spennende å se resultatet til slutt!
 
Da var ølet på flaske. Det ser ut til at det har begynt å karbonere allerede. Krysser fingrene for at alt har gått bra og at karboneringen fortsetter som den skal!
 
Andre neipa-batch på rad ødelagt av oksydering. Faen så irriterende. Noen som vet om havre er mer sensitiv enn hvete?
31b79a797b0eb85b2262ada14b9c2a19.jpg
 
Andre neipa-batch på rad ødelagt av oksydering. Faen så irriterende. Noen som vet om havre er mer sensitiv enn hvete?
31b79a797b0eb85b2262ada14b9c2a19.jpg

Lunch! Jeg også mistenker det. Skal lage en pale ale med havre og litt mer moderate mengder humle nå, skal melde fra når resultatene kommer. Regner med jeg brygger neste helg.
 
Virker som at det er mange som sliter med oksydering av NEIPAene sine. Ser ikke ut som mr. Google har funnet ut hva som gir denne misfagingen heller.
 
Det er flere tråder hvor lukket overføring til fat med co2 er beskrevet. Flasking vil jeg tro kan gjøres med beer gun e.l., evt. lavt trykk kombinert med karboneringsdrops. Men har ikke flaskefyller, og har heller ikke hatt problemer med vanlig IPA. Kutte ut havre, kanskje.
 
Tilbake
Topp