Flaskekarbonering

Skal flaske i dag.

Har foreløpig ikke vært heldig med flaskekarboneringen. Det blir enten for mye eller for lite.
Jeg vet at tommelfingerregelen er 6g pr liter, men iBrewmaster er veldig uenig i dette. Mener 72g er passelig til min 23liters batch.

Jeg vet egentlig ikke om jeg har 20 eller 25 liter i dunken min. Kanskje det også er ned mot 15?
Burde jo selvsagt visst det. Mener å huske jeg mesket inn med 18 liter og skylte med 9 liter, på 7kg malt. Tilsatte også én liter før kok, da OG var noe høy.
Det burde jo bli ca 22-23liter? Dette er en IPAish type øl.

Neste spørsmål er temperaturer ved flaskegjæring. Hva gjør dere?
1 uke på 20grader? 1 uke på 22grader + 1 uke på 13 grader?
1 mnd i kjøleskap?

Jeg har brukt http://haandbryg.dk/eftergaering.html med hell flere ganger. For å finne ut hvor mye du har i dunken kan du vel evt bare veie den, om det ikke står noe mål på utsiden?

Tidsmessig så har jeg pleid å kjøre to uker i romtemperatur før jeg setter dem i boden (og nå kjølerommet)

Eg ligge på rundt 5-7 gram pr liter når eg karbonera med sukker. 1 til 2 veke i romtemperatur(18-23) under flaske karbonering, pleie eg å gjere ca. Men mål og forsikkre deg om at 'OG' er stabil før du tappar/flaskar ølet :)

Min erfaring med flaskekarbonering er at du treffer best men å tilsette sukkerlake i hver flaske. Har ikke noe å si hvor mange liter du skal flaske.
Hvis du koker opp xxxg sukker i xxxdl vann, har dette i et målebeger, deler mengden du har i målebegeret på xxxg sukker du tilsatte ved oppkok, ser du da hvor mange ml sukkerlake du må ha på hver flaske for å treffe anntall gram pr/l. Superenkelt med en sprøyte kjøpt på apoteket..

DanielB, det var et greit tips egentlig, men så er vi tilbake med hvor mye sukker pr liter. Er det 6g som er standard?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp