Flaskekarbonert stout og nitrogen

Tor.

Norbrygg-medlem
Finnes det noen praktisk måte for å få litt nitrogengass inn i en flaskekarbonert stout?

Kan man f.eks sette nitrogenpatroner i en SodaStream?

Tror ikke jeg skal investere i en sånn:
http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=2673.0
 
Jeg tror ikke det går. Guinness, Kilkenny osv. bruker en widget med nitrogen i boksølene nettopp fordi nitrogen ikke holdes i løsning på samme måte som CO2. Flaske-Guinness er vanlig karbonert, evt. juks.
 
Siden nitrogen ikke blir tatt opp i ølet, må det i tilfelle fylles gass gjennom en ventil i korken. Men det vil ikke hjelpe på konsistensen.

I en stoutkran presses ølet gjennom en restricor disk med små hull på ca 0.5 mm. Drivgassen er beer gas (ca 75% N2 og 25% CO2), og det brukes mye høyere trykk enn ved tapping med vanlige ølkraner.

Guinness har etterlignet funksjonen til stoutkranen på en genialt enkel måte. Widgeten er bare en plastball med et bittelite hull. Trykket på boksene er høyere enn på vanlige ølbokser, og trykket i boksen og widgeten utlignes ved at øl strømmer inn gjennom hullet. Når boksen åpnes, faller trykket i boksen plutselig. Trykket i widgeten er fremdeles høyt, og trykket utlignes ved at ølet i widgeten presses ut gjennom hullet. Resultatet er en creamy stout.
 
Interessant. Burde være mulig å få til i flaske og hvis man har to-tre små baller som går inn tuten. Bortsett fra at de vil renne ut igjen når man heller ut ølet. Det tar litt tid å tenke ut.

Champagne flasker og litt ekstra carbonering. Kuler med ståltråd rundt som presses inn tuten og spretter ut som vinger inne i flasken så de ikke renner ut ved sjekking. Hmm.

Er ballen forhåndsfyllt siden de ikke klapper sammen av overtrykket før de fyllesyke øl?
 
På flaske er det vel ikkje så stort poeng med nitrogen? N2 brukast vel som drivgass for at ein då kan holde karboneringen på eit lågt nivå, men fortsatt ha tappetrykk, i tillegg gir det kansje litt ekstra fint skum, men det kan tildels kompanserast for på andre måtar. Ellers er det berre å karbonere stouten for lavt co2-innhald.

Ein del flaskestout fra butikk/pol har forresten ikkje spesielt låg karbonering, eigentleg. Kva med å helle ein "normalt" karbonert stout i glaset med lang tynn stråle, då får ein masse skum og samtidig lite co2 i ølet.
 
Interessant. Burde være mulig å få til i flaske og hvis man har to-tre små baller som går inn tuten. Bortsett fra at de vil renne ut igjen når man heller ut ølet. Det tar litt tid å tenke ut.
Det er kanskje mulig på PET-flaske. Men alt for komplisert.
Gjør som protto foreslår, og så kan du jo oppgradere til fatløsning og stoutkran etter hvert.
 
Finnes den en enkel, akseptabel løsning? Stoutkran med restriktordisk og stout med lavt trykk/karbonering? Vil dette gi det vi er på jakt etter eller er nitrogen/beergas et must?
 
Jeg kjører mine stout på stoutkran og CO2 (lavt trykk). Betydelig forskjell fra å kjøre gjennom vanlig tappekran, selv om man ikke bruker beergas.
 
Bruk slange med liten motstand (kort med stor diameter). Stoutkranen funker best med relativt høyt trykk, og siden trykket på fatet bør være lavt, er det greit å beholde mest mulig av det fram til kranen.
 
Sånn passe :)
Med vanlige kraner (dvs. andre typer øl) trengs det slanger med passe mye motstand for å unngå skumproblem. Jeg bruker 1,4 meter med 1/8 tomme indre (3/16" ytre) diameter, mange bruker litt lengre og tykkere slanger. Du finner mye info på forumet om temaet.

Poenget er at du ikke trenger det når du bruker stoutkran og CO2 som drivgass. Slange med 3/8" ytre diameter på en meter eller tre funker fint.
 
Tilbake
Topp