Flaskekonkurranse - Juleølkonk 2017

evabeate

Sentralstyre
DA er endelig ting oppe og går.

Dato for Tautra: Lørdag 11/11

Påmelding er åpent.
Siste frist for påmelding: 27/10
Siste frist for innlevering: Ved post: 31/10, ved fysisk levering 4/11

Konkurranseklasser:
  1. Tradisjonell norsk juleøl (Kategori 13F)
  2. Juleøl uten tilsetninger (kategori 1-12 + 13G)
  3. Juleøl med tilsetninger (hovedkategori 1-12 + 13F-G, underkategori 13A-E)
For juleøl med tilsetninger er det flott hvis tilsetningen kommer fram på etiketten som blir skrevet ut og sendt ved.

Ved spørsmål send mail til juleol@norbrygg.no eller hyl ut her.
 
Hvilke regler gjelder for denne? Hvilken type flaske er godkjent, og hvor mange flasker skal sendes? Blir bjønnungene diskvalifisert?
 
Blir litt forvirret, var det ikke kun tillatt med 0.5l flasker ved årets VM? Og nå er det tillatt med bjørnunger igjen?
 
Er det lov til å delta om man foreksempel har benyttet seg av Juleøl oppskrifter fra si Nøgne Ø? Dvs mer eller mindre en klone?
 
Når det gjelder kloneoppskrifter etc må jeg nesten forsøke å spille ballen over til noen f.eks. i Dommerkomiteen, da dette ligger ett hakk eller to over mitt lønnstrinn.
 
Uten å være bombastisk så har det meg bekjent aldri tidligere vært noen begrensninger hva kloneoppskrifter angår i noen Norbryggsanksjonerte konkurranse.
 
Hei!

Det er ikke noe i vegen for å levere kloneoppskrifter i en Nhins. Bryggeren må uansett oppgi oppskrift, og denne skal selvfølgelig være slik bryggeren har brygget det innleverte ølet og ikke slik han eller hun tror at bryggeriet brygger den.

Spørsmålet om kloneoppskrifter dukker opp fra tid til annen, og jeg tror det er et par misforståelser som ligger bak. Det ene er at Norbrygg-konkurransene er en oppskriftskonkurranse, mens det først og fremst er en bryggeteknisk konkurranse. Det andre et at man ikke har noe eierskap til ei oppskrift der man forsøket å klone et øl, men det ligger jo fortsatt masse justeringer og tilpasninger etter tilgjengelige råvarer, eget utstyr og lignende.


Med vennlig hilsen,
Gustav
 
Hvis man deltar i juleølkonkuransen kan man ta med en venn som ikke er norbryggmedlem og kjøpe norbryggmedlemsbillet til han? Tenker på billet til lørdagens arrangement.



Sent fra min ZTE A2017G via Tapatalk
 
Tilbake
Topp