Flasken skummer over.

Mc.

Norbrygg-medlem
Åpnet en Brooklyn lager clone i kveld. Det kom skum ut av flasken. Saaakte saakte, men det stoppet ikke med det første så jeg måtte skynde meg å helle ølet i et glass. Er dette tegn på noe galt ? For mye karbonert, eller er det bare slik noen ganger ?
 
Ja den smakte normalt vil jeg si. Ganske tåkete øl, så mulig det er humlerester i det. Har stått til lagring noen få uker bare. Blir kanskje bedre etter hvert...Synes å huske at den jeg prøvde for 3 uker siden ikke skummet like mye. Kanskje det var den siste flasken som ble tappet ;-)
 
Jeg har opplevd det med de siste flaskene av den siste Veskysten min. Resten er godt. Så siste flaske-teorien kan ha noe for seg. Men hvis det ikke er det, høres det veldig ut som en infeksjon.

De klassiske symptomene på mine infiserte øl: Før det har gått for langt, kan du se at det danner seg en ring av skum i flaksehalsen, og det stiger bobler opp fra dypet. Det stopper ikke, og hvis du lar flaska stå litt, vil skummet etter hvert renne over. Etter ei stund går det der fortere, og til slutt får du en skikkelig geysir hvis du brååpner flaska.

Ølet er drikkelig ei stund, men blir uttørket, og smaker etter hvert mindre og mindre godt, sjøl om jeg ikke vil si at det får noen veldig utpreget usmak. Hvis alle flaskene er sånn, så drikk dem nå.
 
Jeg merker alltid første og siste flaske, hvor det gjerne surkler litt i slangen. Smaker gjerne de etter en ukes tid.

--
Sendt fra mobiltelefon med Tapatalk
 
Blir spennende å se hvordan det utarter seg. Husker også at en flaske jeg åpnet tidlig etter karbonering luktet litt pussig. Luktet litt surt på en måte. Ingen usmak. Lukten var ikke til stede 3 uker etter.
Kom må på at en flaske med et annet øl jeg brygget i samme periode også skummet over. Ingen usmak der heller.
Vel vel, time will show som de sa i Flåklypa.
 
Sist redigert:
Holder en knapp på infeksjon. Prøv en eller to flasker til og sørg for at flasken du åpner er skikkelig nedkjølt. Om det samme skjer og det ikke stopper å skumme over så er det nok infeksjon i ølet før det kom på flaske og hele batchen er det samme. Har opplevd dette en gang, men det ble ikke dårlig, bare annerledes smak. Min kjære syntes det ble skikkelig godt faktisk og foretrakk denne over andre alternativer.
 
Så det er ikke farlig å drikke et øl som er infisert ? Så lenge det ikke lukter helt for j..... .
 
Har hatt dette i tre batcher. Utrolig kjedelig. Men i den tredje batchen, der jeg var på vei til å tømme ut flaskene, lot jeg dem bare stå i gangen (blanding av benektelse og frustrasjon). Det rare var at etter et halvt år, var de helt fine... Meget mystisk, for det var alle tegn på infeksjon (smaken ble rarere og rare og det kom mer og mer skum ut av flaskene). Forøvrig en kølsch.
 
Tilbake
Topp