Flasker eller fat - forslag til løsninger

Hei!

Jeg håper jeg kan få litt gode innspill, og få dra litt nytte av forumets store ekspertise!

Jeg skal til å sette mine første brygg snart på en 50L Speidel - men jeg har enda ikke funnet ut hvordan jeg skal gjøre det med lagring.
Jeg bor nemlig i en liten 50m2 leilighet med min kjæreste - så jeg har ikke plass til å bygge noen  barddisk, eller ha et eget kjøleskap i leiligheten til fat.

Jeg har et loft med mulighet til å sette et kjøleskap der som kan romme et par fat - men det blir jo litt upraktisk å gå opp dit hver gang man skal ha seg en øl for å fylle på en pitcher… Hvordan gjør dere dette? Jeg regner med at ikke alle som har Cornelius-fat har plass til en skjenkestasjone på kjøkken eller stue…?

Har sett at det selges 5L-fat også - f.eks. Beerking på vinogbar til 89 kroner. Et slikt har man jo plass til i kjøleskapet på kjøkkenet, og man kan lagre resten i kjøleskapet på loftet - har noen erfaringer med disse? Jeg ser at de ikke skal brukes til lagring - men går det greit å ha Cornelius-fat på loftet, og fylle over på partykegs når man har gjester? Og ev. fylle med et slikt lite tårn/kjøler fra OBH Nordica e.l.? Og hva slags utstyr trenger man i for å enkelt kunne ha fatene i kjøleskap på loftet, fylle over til partykegs for bruk..? Det virker på meg som den mest atraktive løsningen - hvis det funker...

Har også sett på å kjøpe 0.5liters flasker fra flaskorburkar.se - men prisen blir nesten som IKEA-flaskene etter moms, toll og frakt. Altså rundt 16,- per flaske med patentkork, og det blir jo litt hvis man skal ha 100-200 flasker.

Har også set på PET-flasker. Der får man 15*0,75L brune plast-flasker - som vistnok skal være brukbare. De koster 169 for 15 på vinsenteret.no - så det er jo en relativt hyggelig pris. Dessuten blir det jo litt av et arbeid når man har såpass til volum. Og kan man ha all slags øl på fat..? Jeg tenker selv at det er litt mer kos å ha juleøl'n på flaske.

Håper på innspill!
Torkil
 
Etter å være førstegangs setter så synes jeg at flaske øll blir litt for søtt for meg, corneliusfat fønker best for meg.
 
Hei

Startet selv med flasker, men for meg ble det ille mye vasking og korking.
gikk vidre til 5 liters fat, men fikk dem ikke tette, og fikk flat øl dagen etter at jeg åpnet fatet.
Det var himmel å gå over til Cornelius, men jeg fikk ikke lov å ha det inne.
Løsningen for meg ble å ha kegoratoren i boden over garasjen.
når jeg skal ha øl bruker jeg enten en mugge, eller denne: http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=1703
Bård S
 
Om du brygger 50 liter i slengen ville jeg kjøpt inn coneliusfat.
Flasker orker du vel å vaske til ditt første, andre og tredje brygg. Etter det er du drittlei av flaskevask.
Skaff deg/lag deg en liten kjøler av den typen du fyller med isbiter eller isvann, øllet ledes fra corneliusfatet, gjennom kjøleren til tappekranen.
De kjølerene tar ikke så stor plass og burde være akseptabelt for den man deler postkasse med.
 
Jeg flasker "spesialbrygg" og har konsum alen på fat, De første bryggene, vasket jeg flasker til den store gullmedaljen, men det er utrolig plass og tidkrevende. Og husk at selv om har ølet på fat så trenger si ikke ha de nedkjølt hele tiden.
Jeg har kjøleplass til to fat, så av og til må et fat stå karbonert og klart i romtemp å vente på kjøling. Så lenge fatet er tett og fritt for O2 så vil ikke ølen ta skade.
 
For meg ville valget vært klinkende klart. Jeg velle gått for corneliusfat. Uten tvil. Den største grunnen er enkelhet.
Brygger du 50L eller 55 L som enkelte gjør på Speidelen så blir det jo minst 150 flasker å korke per gang. Og for holdbarhetens skyld så bør jo øl oppbevares nedkjølt. Altså vil du trenge et kjøleskap okke som.
Finnes mange små skap som rommer 2-3 fat da har du løst problemet. Legg litt sjel og innsats i finishen på materialet du kler kjøleskapet med og det blir straks enklere å få godkjenning hos dragen.
Om du ikke får gehør okke som hos fruen så ville jeg seriøst vurdert ølkjøler på loftet for fatene. Du kan jo trekke slange og montere kraner i veggen nedenfor.
 
tor.gilje skrev:
Etter å være førstegangs setter så synes jeg at flaske øll blir litt for søtt for meg, Corneliusfat fønker best for meg.
Den der var jeg ikke helt med på.. Søtt??
 
Hei, og takk for svar!

Jeg tror nok det blir en fat-løsning, men vi har nok dessverre ikke plass til en kegerator i leiligheten. Og gjennomføring fra loftet er heller ikke mulig, da vi bor i en borettslagsleilighet. Heldigvis er det ganske stabil temperatur i kjelleren, spesielt gjennom vinteren - så jeg tenker at jeg kan oppbevare noen fat der - hvis jeg ikke får plass til alle i kjøleskapet på loftet.

Men er det noen som har erfaring med å tappe over fra Cornelius-fat til Party-kegs - ikke for lagring, men bare for servering når man har gjester?
Hadde vært hyggelig å ha en slik en å servere fra på kjøkkenet:
beer-dispenser2.jpg

Kommer ølet til å bli dødt av å fylle det over? Burde jeg ev. heller gå for en beerking med co2 dispenser..?

Og så tenker jeg å gjøre det enkelt på loftet, med noe a-la dette:
http://www.instructables.com/id/Homemade-Portable-Tap-Box-for-Homebrewed-Kegged-/
sand skrev:
Skaff deg/lag deg en liten kjøler av den typen du fyller med isbiter eller isvann, øllet ledes fra corneliusfatet, gjennom kjøleren til tappekranen.
De kjølerene tar ikke så stor plass og burde være akseptabelt for den man deler postkasse med.
Jeg skjønner ikke helt hva du mener... Er det beertubes du mener? Eller mener du bare å ha fatene stående "fritt", og kjøre slangene gjennom en kjøleboks for å kjøle ølen slik? Er ikke det dumt med tanke på lagringen av ølen?
 
Uflaks med loftet da for det ville vært enkelt.
Da har jeg bare ett råd igjen og det er at du oppdrar fruen bedre slik at det blir full aksept for et øleskap.

Nei da tror jeg sannelig jeg hadde flasket ølet like godt som å styre med å tappe fra Cornelius over på liten keg, springe rundt i tull for en liten skvett øl - det må jo bli et forferdelig renn opp på loftet støtt og stadig.
Flask ølet mens du oppdrar kvinnemennesket så blir det vel en løsning på kjøleskap før eller siden.

De der øltårna de selger typisk på elkjøp og slike plasser tror jeg ikke du skal satse pengene på. De jeg har sett tar kun en bestemt type fat og de fata kan du ikke fylle selv. Fatene skvises vel sammen også etterhvert som ølet tappes.
Prisen er jo også fort en 1.000 lapp eller så for et slikt tårn. Bortkastet spør du meg. Men 50kvm sier du også finnes det ikke plass til selv et lite kjøleskap?  Må da være mulig å få skviset det inn en plass? Du trenger ikke store saken for å få plass til et fat eller to........
 
Hvis du først har ølet på corneliusfat er det en smal sak å ta ned et fat fra loftet og sette det i en bøtte med is en time før du får gjester. tar ikke mye plass heller. og så går det an å kjøpe et mindre 9L fat til å ha i kjøleskapet for den daglige brukerdosen  ;D  Beerking fat er håpløse å karbonere på, vanskelige å få tette, umulige å tappe av og kronglete å vaske.
 
Du stiller et spørsmål uten noe fasitsvar, og siden dette er Norbrygg-forumet må det jo komme et utall motsigende svar. Jeg skal bidra med mitt...

Jeg synes det høres ut som flasker er det beste for deg. De har endel opplagte fordeler, slik som at de er enkle å flytte, fint kan oppbevares i kjøleskapet på kjøkkenet før konsum og kan gis bort i gave. Ulempene er stort sett at de krever en del arbeid, både for rengjøring og på tappedagen. Jeg vil uansett anbefale deg å begynne med flasker, for det er uansett noe du vil ha bruk for i større eller mindre grad også i framtida. Det vil dessuten gi deg litt erfaring med hvor du drikker øl, hvor mye som drikkes hver gang osv, som er nyttig å vite før du, eventuelt, velger en annen løsning.

Partyfatene har jeg en del erfaring med og kan gjerne anbefale dem. Fordelene er at de er enkle å håndtere, får plass i et vanlig kjøleskap og krever små investeringer. Det er ingen problemer med å ettergjære på dem og det fungerer også, med rett utstyr, å tvangskarbonere på dem. Den viktigste ulempen, synes jeg, er at det ikke finnes noen gode løsninger for å drikke et halvt fat og så sette det bort igjen.

Jeg ville ikke begynt å investere i utstyr for corneliusfat før jeg var ganske sikker på at det var noe jeg skulle bruke framover.
 
Jeg sier meg enig med Gustav i at jeg og ville anbefalt å begynne med flasker.
Hvor mye jobb det er avhenger selvasgt av hvor ofte du skal brygge.
Om du bruker 0.33 flasker ser også kristianiastudentenes flask-o-matic ut som et lurt alternativ for effektiv vask og rens.
Ulempen med 0.33 er selvsagt at det fort blir 150+ flasker som skal rengjøres.

Fordelene er: billig - enkelt - rakst å komme i gang - enkel lagring - enkel transport - enkel gave .....

Dersom du velger å gå for cornelius hadde et av vårens Brew Your Own blader en artikkel på hvordan bygge om kjøleboks til portabel kegerator.
Da kan du lagre på loftet, men hente ned et fat eller to til leiligheten når du skal ha deg et par-tre øl (eller fler).
 
Torkil skrev:
sand skrev:
Skaff deg/lag deg en liten kjøler av den typen du fyller med isbiter eller isvann, øllet ledes fra corneliusfatet, gjennom kjøleren til tappekranen.
De kjølerene tar ikke så stor plass og burde være akseptabelt for den man deler postkasse med.
Jeg skjønner ikke helt hva du mener... Er det beertubes du mener? Eller mener du bare å ha fatene stående "fritt", og kjøre slangene gjennom en kjøleboks for å kjøle ølen slik? Er ikke det dumt med tanke på lagringen av ølen?

Det jeg tenker på er noe liknende denne: http://morebeer.com/view_product/16403/102233/Draft_Box_-_One_Faucet
 
Jeg har en mistanke for at jeg kommer til å gå for både fat og flasker - takk for innspill :)

Har noen erfaring med PET-flasker? Er det noe i veien med de, annet enn at plast ikke kjennes like digg ut som glass i handa?
 
Jeg har ett sett med Coopers 0,7l flasker som fulgte med et startkit. Disse er ingen estetiske slagere, men funker helt fint til formålet og er greie å desinfisere.
Personlig foretrekker jeg glassflasker da korking, etiketter, servering osv. er en del av moroa.

Det er uansett veldig greit å fylle noen pet flasker for å bli kjent med etterkarboneringen av batchen. Du kjenner fort at trykket øker i flaskene, og det blir etterhvert knallharde å presse sammen.

Alt dette er lik : PET er helt allright, men litt kjipe å servere i lystige lag :)
 
Er vel i utgangspunktet ikke noe galt med PET flasker. For lang tids lagring ville jeg dog valgt annen emballasje.
Plast er ikke 100% tett over tid sies det.

Men jeg ville nok selv valgt 1 løsning for flasking og holdt meg til det. Plassmangel har du jo allerede vært inne på og det er utrolig hvor fort en fyller skap og boder med div. bryggeutstyr.
Skal du ha flere forskjellige flaskeløsninger så vil jo det også oppta ekstra plass.
 
Tilbake
Topp