Flasker med vippekork på IKEA.

Terje

Norbrygg-medlem
Det var for en tid siden diskusjon på forumet om hvor en kunne finne egnede flasker til brygging.
Jeg var på IKEA forleden og så at de hadde tatt inn flasker med vippekork. (Som Tyske ølflasker.)
Mener det var litersflasker, men jeg er ikke sikker. Jeg har ikke prøvd flaskene,
og jeg er ikke sikker på om de er tette nok til å holde på CO2 trykket. Om noen har prøvd,
eller har tenkt å prøve flaskene hadde det vært ok med tilbakemelding om resultatet.

                                                              Terje
 
Jeg har sjekket hjemmesidene til IKEA men der er det ingen flaske med vippekort å finne. Det er dog viktig å sjekke om flaskene tåler trykk. Ofte er slike dekorative flasker ment til oppbevaring av vann eller andre væsker som ikke er kullsyret, og det hender at korken ikke sitter tett på engang. Dersom du vil få tak i ordentlige vippekorkflasker, ta med en kasse Flensburger dersom du kjører innom grensovergangen ved Padborg/Flensborg. Det er godt øl og deres 0.33 l flasker har vippekork:
brauerei-2.gif

Eller bla opp skikkelig for Grolsch i Norge (35 kr pr grøn flaske, 0.5 l) eller i Sverige (17 kr pr grøn flaske, 0.473 l) eller i Nederland (4,50 kr pr brun flaske, 0.45 l):
grolsch.gif

Eller få tak i varer fra Brouwland. De selger vippekorker per 10 eller 100 stykk, gummiringer og halsstropper slik at du kan bygge om en vanlig ølflaske til vippekorkflaske:
0175703.jpg
0175786.jpg
 
Har selv gått til innkjøp av flasker fra IKEA. De holder absolutt mål og er tett nok til å tåle ettergjæring uten problemer. Det eneste som trekker ned er at de er blanke, noe som må taes hensyn til under lagring.
 
Hei Ronndi, og velkommen til forumet!

Jeg tipper du snakker om denne flasken:

64633_PE174132_S4.jpg

SLOM Flaske med lokk kr 19,-
 
Takk for det :)
Jepp , stemmer det. Har gått til innkjøp av 12 stk. da jeg er så heldig å ha en mørk kjeller med stabil temp. på ca. 12 grader :)
Fordelen med blanke flasker er at en ser tydelig når bunnfallet begynner å røre på seg
 
Ronndi skrev:
Takk for det :)
Jepp , stemmer det. Har gått til innkjøp av 12 stk. da jeg er så heldig å ha en mørk kjeller med stabil temp. på ca. 12 grader :)
Fordelen med blanke flasker er at en ser tydelig når bunnfallet begynner å røre på seg

Hvilket volum har flaskene ?
 
Har selv vurdert kjøpe flasken, men tok ikke sjangsen da jeg var redd for at den ikke tåler trykket. Interessant å vite om noen har benyttet flasken. Det går kanskje an å trykkteste den?

Bjorf
 
Flaskene rommer 1 liter. Mitt første brygg ettergjæret litt i overkant (for mye skum) men flaskene har tålt trykket helt fint. Bare pass på at korken legges i senter så går det greit.
 
Takker

Ser jo snasne ut og som du sier mørk lagring skader jo ikke innholdet ;) Kjemper fortvilt med flaskeinnkjøp her på trøndelagskysten da de fleste ser ut til å kun drikke fra boks :'( Har nå stående ordre på "lokalen" om at alle øll (0.33) flasker skal via Knuthaugen`s  :laugh:
 
Maltbua på Voss selger 0,5 l brune (type erdinger) til 4,90 pr stk.  Hva evt frakt blir aner jeg ikke.  Jeg henter flasker på en pub i byen,  han er bare gald til for å bli kvitt slike som det ikke er pant på.

http://www.maltbua.no/
mvh Trygve
 
Et annet alternativ angående flasker kan være 0,5 eller 1,0 liters flaskene som apoteker bruker i sin produksjon av diverse hestekurer. Samboeren jobber i apotek som har produserende avdeling, og fant ut at en 0,5 liters flaske koster ca 20 kroner. Flaskene er brune og har skrukkork. Kan være et tips... Ellers er vel "ombygging" til vippekork absolutt et alternativ på grønne vinflasker...?
 
geirosj skrev:
Ellers er vel "ombygging" til vippekork absolutt et alternativ på grønne vinflasker...?

Nei, grønne vinflasker er ikke beregnet på trykk og glasset kan til dels være tynt. Så her skal man trå varsomt. Da er det bedre å skaffe seg champagneflasker (det er jo snart nyttårsaften uansett...) og korke dem med sånne plastkorker og en liten metallkurv rundt. Brouwland selger disse. Forøvrig så selger de også kork-korker men da trenger man vel ekstra utstyr for å få dem på.
 
Etter en ferie i Tyskland stakk vi innom CITTI-senteret utenfor Flensborg:

€ 12 for en 2 liters Flensburger pils med vippekork
€ 10 for en kasse med 16x 0,5 liter --''-- ''-- ''--
€ 12 for en kasse med 20x 0,33 liter --''-- ''-- ''--, finnes i brun, klar og også i fin kobolt-blå! Et tips kan være å kjøpe "FREI", så får du ikke problemer med tollvesenet.

Har nå et lager hos svigers i DK, så blir det å transportere i små doser hjem samt tomme flasker. Så forresten ingen Grolsch der..

:)
 
Nå har Rema 1000 begynt å selge et par tsjekkiske (?) pils på 0.5 brune glassflasker (hvertfall her i Trondheim). tror det var ca 20-25 pr flaske, så da kan man jo skaffe seg en samling på den måten. ellers er jo nøgne ø sine flasker alltid morsomme å samle på  ;D
 
magnesax skrev:
Nå har Rema 1000 begynt å selge et par tsjekkiske (?) pils på 0.5 brune glassflasker (hvertfall her i Trondheim). tror det var ca 20-25 pr flaske, så da kan man jo skaffe seg en samling på den måten. ellers er jo nøgne ø sine flasker alltid morsomme å samle på  ;D

Vippekork på Rema?

Har noen fra Nøgne Ø etterhvert, men noe skikkelig dritt å rense for etiketter...
 
jeg svarte nok i feil tråd, tenkte ikke på at det var vippekork som var poenget.

når det gjelder etiketter på nøgne ø er det beste trikset 10-20 sekunder i microbølgeovn, da smelter limet og man kan dra dem rett av. pass på at flaska er helt tørr, så ikke vannet varmes opp i stedet, og bruk en gryteklut når du tar flaska ut :)
 
Hei,

Nå er jeg igang med mitt første brygg, Leste tilfeldigvis over IKEA vippekork flasker fra IKEA. Noen mener de eksploderer eller lekker, noen mener de duger og ikke eksploderer.
Tar ingen sjanser, vil smake ølen, ikke rydde opp glass osv.

De fleste innlegg på internet generelt er fra 2008-2009, leser på google og diverse, er veldig delte meninger.

Noen som har erfaring med de vippekork flasker som selges på IKEA i dag? (Made in Germany).

B
 
Generelt sett bør man styre unna flasker som ikke egentlig er beregnet for øl. Man bør også gå for brune flasker, da det beskytter ølet bedre mot lys.
 
Ja, leser at klar glass ikke er bra, men kan oppbevares i mørke papp esker osv.

Som du sier, de er nok ikke egnet for øl og jeg har lest veldig blandet meninger. Tror jeg må se etter noe annet.

Impuls kjøp er ikke så lurt, tenkte ikke på at flaskene kanskje ikke tåler trykket.

Takk,,,,
 
Tilbake
Topp