Flasker uten gjær som eksploderer?

eirikhm

Norbrygg-medlem
Vi laget en Russian Imperial Stout i helga, med en OG på 1080.

Vi brygga lørdagen, og var ferdig ca 22:00. Søndag morgen var det gjæringen ganske ekstrem, og i går (tirsdag) var den nede på et 60-90sek mellom hver plopp i gjærlåsen. Har stått på ca 20c hele veien.

Siden min medbrygger har en gravid kjæreste så tappa vi av en flaske før vi tilsatte gjær som hun skulle få smake på (malt er jo bra). Denne flaska har han så satt på kjøkkenbenken hjemme (siden lørdag kveld). I dag tidlig (onsdag) fikk han seg en overraskelse, da flaska eksploderte.

Det slår meg som veldig rart at den skal gjøre det når vi tappa den av før det var tilsatt gjær. Betyr, evt tyder dette på at batchen er infisert? Evt sett i forbindelse med at gjæringa var veldig ekstrem i starten, men dabba så fort av?


Brukte forøvrig 1pk Wyeast Thames Valley (1275) på ca 17 liter @ 1080.
 
Jeg tror det betyr at enten vørteren eller flaska var infisert. Men det behøver ikke å bety at batchen blir dårlig. Det nevnes ofte her på forumet at alt øl vi lager er infisert. Som sagt kan det være at flaska ikke er rein nok, for det andre så er vørter et fantastisk miljø for mikroorganismer å leve i. Når de får kjøre på uhindret så vil de etterhvert vokse seg til en signifikant populasjon. Men i gjæringsdunken så ville disse mikrobene være i konkuranse med gjæren dere tilsetter, og sannsynligvis (og forhåpentligvis) være i kraftig undertall. Når gjæren i tilegg produserer alkohol så blir det raskt dårligere forhold for andre mikrober. .

Jeg ville dog vært en smule skeptisk. Hvis ølet smaker bra ved flasking ville jeg ha tilsatt litt mindre sukker enn vanlig for å ha litt å gå på i forhold til flaskebomber, samt at jeg ville satt ølet så kaldt som mulig umiddelbart etter at flaskemodninga var ferdig.
 
Det var ikke pga. oppvarming eller nedkjøling at den sprakk ?
Men, jeg har sett at ølprøver i måleglesset kan starte å gjære.
 
Tror ikke det er pga temp. Den har stått stabilt i romstemperatur siden lørdag. Skal se hvor mye aktivitet det er etter jobb i dag, og evt picthe om til et rent kar.
 
Sjekka OG / smak nå. Er nede på 1030, og ingenting å utsette på smak foreløpig :D
 
Tilbake
Topp