Flasker

Hei, bra innlegg Morten!

Ja, patentkapsler (måtte tenke litt før jeg skjønte at du mente flip-top eller bügelflaschen) er kjekt å bruke. Jeg har noen Grolsch-kasser stående hjemme, 0,45 liter, direkteimport fra Nederland. Og det må sies at Grolsch er en meget god pils, ikke minst fordi det blir brygget i hjembyen min ;).

Andre flasker med patentkapsler er øl fra Flensburg, fåes like over grensen mellom DK og D i de utallige og megastore buttiker til danskeharryene. Godt øl, og enda billigere. Greit å få med selve kassen uansett, slik at ølet lar seg stable.
 
Faktisk meget godt poeng Eduard har der med kassene. Lettvint stabling og flytting blir viktig i lengden, Grolsch har jeg bare sett i pappkasser. De kassene holder "et par brygg" før de går opp i liminga, så det er viktig med kasser som funker. Her får man bare prøve seg fram på det norske pantemarkedet eller være kreativ hvis man da ikke vil dra helt til Padborg, Flensburg, eller der omkring.

Kan også legge til at jeg bruker standard norske langpilskasser fra "murer-glassflasketiden" til mine flasker. Disse begynner å bli vanskelige å oppdrive, men kanskje Eduard eller noen andre her vet om kurante norske pante-kasser i plast som passer til disse eminente flaskene fra Groenlo?
 
Jeg har begynt å kjøpe inn et tysk øl som de selger på min lokale meny butikk (Carl Berner)
Husker ikke navnet, men var et økologisk helles øl fra tyskland. Koster 30 kr flasken, men liker veldig godt de tyske halv liter flaksene :)
Eneste problemet er å få taki kasser, men tenkte jeg skulle høre på meny om de får flaskene levert i kasser og om jeg evt kan kjøpe noen av dem..
 
Kassene jeg har kommer regelrett fra Nederland. Jeg fikk dem av en venn som hadde snille foreldre som tok med seg noen kasser til ham. Kassene blir nok ikke eksportert siden disse er pantevare, akkurat som flaskene. Panten gjelder derimot kun i Nederland og kanskje Belgia og Tyskland. For tiden bruker jeg kun de norske 0,33-flaskene og corneliusfat. Og det går greit å korke flaskene dersom man har en bra korkemaskin (bedre enn den skranglete korketangen fra Europris mm). Skal det også være klart at Grolsch for tiden kun brygges i Enschede (Boekelo). Bryggingen i Groenlo er lagt ned for noen år siden, skjønt bryggeriet De Klok har sin opprinnelse der.
 
Tilbake
Topp