Flasker

:beersmiley: Hei.  Jeg er ny i bransjen, og har kjøpt meg et anlegg fra Leif Stana.  Det meste av det andre jeg trenger har jeg fått fra Petit, men hvor i all verden kan jeg få tak i flasker?  Ønsker meg helst gamle murere, men sånne 1/2 litere som nøgne ø bruker er også ok.  Petentflasker er å få tak i på ei vinutstyrssjappe i Bergen, men jeg har mest lyst å bruke crown-kapsler. Takknemlig for tips!
 
Jeg har også prøvd iherdig å skaffe flasker, noe som har vist seg å være svært vanskelig her til lands.
Har en forespørsel om pris på brune 0,5l flasker fra rexam glass i moss, men det er snakk om hel pall, 2-3000flasker, så man må jo være noen stykker for at det i det hele tatt skal være aktuelt.
Har ikke fått oppgitt noe pris enda, men skal gi beskjed når jeg har fått svar, kan jo være at stykk pris blir for høy uansett.
 
Vanlige 330 ml ølflasker med kasse får du gratis (mot pant) i butikken. Dette er den greieste måten å komme i gang på. Halvlitersflasker finner du på polet, men da må du drikke innholdet først. Ikke at det nødvendigvis er noe problem. Ellers finnes det visstnok 660 ml ciderflasker på Europris, uten at jeg har fått verifisert dette.
 
Prøvde for en tid tilbake å få med meg flere på spleising av flasker fra Nordic Pack. Dette er også en pall, men er vi flere så er vel ikke det noe problem. Skulle man tenke på å kjøpe inn, så stiller jeg meg positiv til dette. Bor i Oslo så flaskene må kunne hentes ikke så langt derfra.

Det er jo mye arbeid å spare på å kjøpe inn fra leverandør, da desse bare trengs å steriliseres før bruk  :)

Kan jo selv lete frem den gamle mailen jeg skrev til Norbryggs e-postliste, hvis dette er ønskelig og at man klarer å samle flere.
 
Har du noe bilde av disse flaskene?
Og hvor mye koster flaskene?
Kommer vel sikkert an på hvor mange vi bestiller.. Men sånn ca :)
 
"..grønn ølflaske på 330ml med ring for crown kork(korker medfølger ikke):
- Må kjøpes min. 1 pall.
- Pallen har 2736 flasker.
- Pris pr. flakse: 1,60(u. mva)
- Gjenvinningsavgift pr. flaske: 11,5 øre
- Pris på pall: 100,-
- Pallen kan hentes på Nordic Pack sitt lager i Rygge, evt. betaler man ikke frakt
- Pallens størrelse: 1m(B)*1,2m(D)*1,8m(H)...man trenger en truck el. for å flytte på denne :)

Jeg oppfatter dette regnestykket slik:
Flasker(2736*1,6)      => 4377,6
Gj. Avg.(0,115*2736) =>  314,6
Sum Flaksepris          => 4692,2

MVA(25%)                =>  1173,-
Sum m. MVA             =>  5865,-

+ Pall                        =>  100,-
Evt. frakt                   =>   ??
-----------------------------------------
TOT. =>                      5965,- + evt. frakt

..."

Dette er mailen jeg sendte for en tid tilbake. vet ikke om tilbudet deres står i dag, men dette kan udersøkes.

Men, uansett Nordic Pack eller Rexam, brun eller grønn, så er jeg gjerne med på innkjøp så lenge jeg slipper å hente flaskene alt for langt fra Oslo området.
 
Hmm, da var da voldsomt mange flasker :p
Men var jo ingen dårlig pris.

Men jeg tenkte egentlig på å kjøpe rundt enn 100 flasker.. Kan vel strekke meg til å kjøpe enn 250-300, flere enn det har jeg vel nesten ikke plass til heller :)
Og regner vel ikke med at du vil sitte igjen med 2400 flasker selv?
 
Hvorfor kjøpe nye 330 ml flasker når du får disse gratis på butikken mot pant. Er det ikke bedre å kjøpe f.eks 0,5 liters eller f.eks 0,66 liters..?

På Europris selger de Kopparbergs Cider til 10 kroner flasken og det er 0,66 liters flasker....



Richard
 
På grunn av det rent praktiske, så har jeg hele brygget over på flasker til slutt. Men, denne prosessen med å vaske, skure og sterilisere flaskene synest jeg er en dritt jobb :) Så, kjøper man flaskene fra produsent, skal det være nok å sterilisere dem(altså man slipper å vaske og skure), dette er jeg villig å betale noen ekstra kroner for, og hadde jeg hatt plass, ville jeg pr. i dag hatt alle de 2736 flaskene selv :)

Pr. i dag så kjøper jeg flaskene fra butikk, som du er inne på(men mange vil selvsagt sirkulere), men jeg er like irritert over all muggen som er i dem(ikke i de som sirkulerer) og som må bort viss man ikke bytter den/de ut. Uansett, man slipper ikke unna skuringen.
 
Du trenger ikke å sterilsere nye flasker, bakterier kan jo ikke leve på en ny flaske som står pakket godt inn.

Haandbryggeriet og Nøgne Ø kjøper flasker slik og vasker eller steriliserer dem ikke..og ølet er godt nok det.. Så bakterier trenger nok noe å leve av...
 
0,33 flasker er jeg ikke interessert i, det får vi jo enkelt tak i på matvarebutikken.
Men 0,5l er det jeg er ute etter, færre flsker pr.brygg.
Har fortsat ikke hørt noe fra Rexam, skal purre på de i dag.
 
Jaja, da er første brygget omstukket, og løsningen på flaskeproblemet ble som følgerL:  30 * 1,25 l brune plastflasker fra butikken som vi bruker til ettergjæring.  Og så er jeg godt i gang med å drikke opp en del godt øl fra nøgne ø, og får på den måten tak i 0,5 litere.  Med litt hjelp fra gode venner så skal det nok la seg gjøre å få tak i nok flasker på den måten.  Litt dyrt blir det kanskje, men så får vi jo litt kunnskap om forskjellige øltyper samtidig.  Wit var en helt ny erfaring, vet ikke helt om det var knallgodt eller helt forferdelig.  :godtoel:
 
Jeg regnet ut hva det vil koste fra Brouwland å importere flasker. Jeg har brukt kalkulatoren de har i webshopen, den pleier å stemme , men ikke alltid.

100 (200)flasker brune 0,5 liter ca kr 290 (kr565)
Frakt  kr 890 (1600)
mva 295 (550)
total kr 1475 (2710)

http://www.brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=587&cat=472&dt=10
Alternativt er ta båten til Kiel å kjør til brouwland, det ligger helt på grensen til Nederland. Det tar bare 45 timer, men da er 35 av dem på båten til Kiel :D
 
De tyske 0,5 flaskene er geniale.. Alt øl var på sånne flasker når jeg var i berlin i sommer :)
Vet de har et øl på Lidl som bruker de flaskene, 19 kr flaska hvis jeg ikke husker feil.
Men de var med med easy screw kork så ta vet jeg ikke om de vanlige korkene vil passe opp på igjen?
 
Richard skrev:
2710 for for 200 flasker, da får du jo faktisk komplett cornelius tappeanlegg for samme prisen....

Jeg var innom lidl og kjøpte det tyske ølet som kom på 0,5 l flaske.
http://www.bottledbeer.co.uk/index.html?beerid=1791
Men var jo som jeg fryktet når jeg kom hjem, pga easy screw korken passer det ikke med crown korker.
Ellers hadde man faktisk fått 200 flasker fulle med øl for 2700 kr som man senere kunne brukt til brygging.
 
I kveld er det jo juleølfestival på Chateau 9 / Betong i Oslo, og ved tidligere anledninger har jeg kunnet ta med brukte flasker derfra. Ferskt åpnet og tømt så da er det heller ikke snakk om mugg, sneiper, snus, piss mm. Du kan da helt sikkert ta med noen pappesker med brukte halvlitere fra Nøgne Ø, Haandbryggeriet eller noen tyske importflasker (skjønt jeg ikke er sikker på hvem av disse som stiller i kveld).
 
Oi, kjedelig at jeg ikke har leste bedre på siden om den konkuransen.
Bor jo på Carl Berner, så hadde ikke vært lange veien å dra.. Kunne man også fått smakt hva man kan håpe på og selv kunne brygge fremover :)
Men har desverre ikke mulighet ikveld :(
Får heller håpe at en kamerat som jobber som bartender kan hjelpe meg med noen 0,5 flasker..

Så har jeg tenkt til å ta turen innom Oslo Mikrobryggeri på Majorstua snart, ta noen smaks prøver :p
 
Har fått med meg at Trygve nå har fått seg flasker, men kanskje kan mine erfaringer være av interesse for andre på jakt etter flasker:

1) Når det gjelder flasker til hjemmebrygging, så er det en stor fordel at alle flaskene er like; det gjør håndteringen lettere, f.eks. ved stabling i stekeovn, kasser, osv. Det blir også enklere å regne ut hvor mye brygg du har plass til på de flaskene som på et gitt tidspunkt står deg til rådighet.

2) Patentkapsel er langt overlegent crown-kapsel!   "Patent" er enkelt, kostnadsfritt, miljøvennlig og kjapt i bruk. Helt genialt, faktisk! Jeg begynte med crown-korker og murere jeg også, men det er lenge, lenge siden nå ... og takk og pris for det! For de som lurer på hva patentkapsel er, så ser de altså sånn ut: http://www.norbrygg.no/Pictures/_losning.jpg
3) Grønne flasker er bedre enn brune fordi det er lettere å se nivået; særlig i litt dårlig belysning merkes dette godt - kjipt når det renner over, vøttø ...


Hjemmebryggere som ikke bor for langt unna og som er på jakt etter flasker kan derfor vurdere å ta turen til Strømstad og kjøpe noen kasser med Grolsch Premium Lager der. Det er helt greit øl som lar seg drikke om du ikke er alt for bortskjemt ennå. I verste fall kan du by venner eller venninner på det.
Gummipakningen på patentkorken kan enkelt byttes ut, men det blir neppe nødvendig. Jeg har selv brukt de samme flaskene jevnlig i over 10 år nå, og de er fortsatt helt OK. Kapslene tåler dessuten fint 110 grader celsius for enkel sterilisering i stekeovnen. Det lukter litt svidd gummi de første gangene, men det går over ;D. Flaskene tar i underkant av 1/2 liter.

Husk bare å ringe butikken(e) i Strømstad og sjekke at de har nok flasker der før du drar for å handle. Det er to System-butikker i Strømstad. Ikke ring til den ene og dra til den andre, det gjorde nemlig jeg en gang ... :p
http://www.systembolaget.se/ButikerOppettider/Karta.htm?Kartid=16
Grolsch Premium Lager (vare nr 71476)  Nederländerna (Grolsche Bierbrouwerij)
Flaska 473 ml (41.43 kr/lit) kr 19.60 pr. stk
Det blir 980,- svenske kroner for 50 flasker.

Alternativt kan flaskene kjøpes i f.eks Meny-butikkene her hjemme, men det blir jo noe dyrere. På den annen side sparer du jo turen og behøver heller ikke å kjøpe alle flaskene på en gang ...

Personlig vurderer jeg nå selv å gå over til cornelius-fat fordi jeg er litt lei all tappingen, men ... :biersmile:

MK
 
Tilbake
Topp