Flasket ølet etter 4 dager. Potesielle ølbomber?

Er helt fersk i bryggingen. Kan hende det betyr en runde med moppen der jeg har lagra brygget.
Kjøpte bavarian pilsner malt ekstrakt fra brygging.no. Vi fikk også tilsendt overgjær av typen safbrew s-33.
Jeg leste en plass at overgjær kan gjære seg innenfor 15-30 gc.
Vi satte ølet til gjæring på 16 gc. Det var veldig fin aktivitet i begynnelsen. Hadde laga en liten gjærstarter ett par timer før vi helte den i vørteren.Muligens var vi ikke flink nok til å oksidere brygget,  etter 4 dager var det ikke liv i gjærlåsen.
Tenkte da den lite kvalifiserte tanken at da flasker man om. Så det gjorde jeg. Og nå bare venter jeg på ett lite brygg-armageddon i boden. Hydrometeret sprakk under kokingen. (hadde det rett i koket...hehe. Skjønte greia med måleglasset i etterkant.) Så jeg fikk ikke målt før eller etter jeg satte brygget til gjæring. .
SPørsmålet mitt er.... Når det ikke er liv i gjærlåsen(litt liv da jeg trykket ned lokket), kan man flaske om, eller er 4 dager alt for lite? Kunne det tenke seg at gjæringen tar seg opp og kan det bli øl av dette?
 
Punkt 1,Jeg tror ikke jeg hadde drukket ølet hvis et hydrometer har sprukket i kokekjelen...

Punkt 2: legg noe over flaskene før du flytter de, du har nok noen potensielle flaskebomber stående...

Stormgjæringen som varer de første dagene gjærer det meste, men det at det slutter å boble i låsen betyr ikke at ølet er ferdiggjæret.. Normalt pleier det å stå 14 dager før det flaskes.. Eller til du har 2 til3 like målinger over noen dager med hydrometeret.

Men det er slik erfaringer gjøres....
 
Hydrometeret er nok veid ned med bly, ser i allefall slik ut (EP varianten), og det er ikke helt bra å tylle i seg. Jeg ville startet på ny frisk, og studert meg littegrann opp før jeg tømte greiene i bøtta neste gang ;)
 
Takk for raskt svar:)
Jeg tror ikke det kom bly ut. Hadde ikke sprukket helt opp. Likevel, jeg tror jeg vil prøve på nytt ja. Men jeg tar vel vare på noen flasker fra første brygget bare for se hvordan det her går....Bratt læringskurve og slik skal det vel være:) 
 
Jeg ville ha løsnet korkene for å slippe av litt trykk. La korkene ligge løst oppå, ha i litt ekstra sukker om ei uke, og kork på nytt.
 
Tror faktisk jeg skal prøve det. Åpna ei flaske idag og smakte litt bare for å stille nyskjerrigheten. Slettes ikke dumt. Tror faktisk det har gjæra en del oppi flaska, så jeg tar sjansen på å åpne de for å la de gjære litt til før jeg heller litt sukker i.  :)
 
Tilbake
Topp