Flasking av bayer

Hei

Har brukt søkefunksjonen og funnet mye forskjellig når det gjelder flasking av undergjærede øltyper. Jeg har brygget en bayer som har gjæret på 10-14 grader i 4 uker (brukt Saflager W-34/70 11,5g). Har planer om å flaske den iløpet av et par dager. Den står i kjellern, og lurer på om jeg bør flaske den der for å unngå å virvle opp gjær ved transport opp trappa. Om jeg velger det sistnevnte; hvor lang tid bør gjæringskaret stå før gjæret har lagt seg igjen? Holder 24 timer?

Jeg har fått med meg at ølet bør modnes på rundt 4 grader i et par måneder før drikking. Noen sier imidlertid at ølet bør flaskemodnes i romtemperatur i et par uker for karbonering. Gjelder dette også undergjæret øl?

Noen som har andre tips vedr flasking/tapping/lagring av undergjæret øl?

OG var ganske lav, 1036, så regner med at dette blir relativ lav alkoholstyrke. Så lenge det ikke gå for mye utover smaken ser jeg ikke på dette som en svakhet egentlig.

Veldig spent her, grugleder meg nesten til resultatet  :)

MartinJacob skrev:
Hei

Har brukt søkefunksjonen og funnet mye forskjellig når det gjelder flasking av undergjærede øltyper. Jeg har brygget en bayer som har gjæret på 10-14 grader i 4 uker (brukt Saflager W-34/70 11,5g). Har planer om å flaske den iløpet av et par dager. Den står i kjellern, og lurer på om jeg bør flaske den der for å unngå å virvle opp gjær ved transport opp trappa. Om jeg velger det sistnevnte; hvor lang tid bør gjæringskaret stå før gjæret har lagt seg igjen? Holder 24 timer?

Jeg har fått med meg at ølet bør modnes på rundt 4 grader i et par måneder før drikking. Noen sier imidlertid at ølet bør flaskemodnes i romtemperatur i et par uker for karbonering. Gjelder dette også undergjæret øl?

Noen som har andre tips vedr flasking/tapping/lagring av undergjæret øl?

OG var ganske lav, 1036, så regner med at dette blir relativ lav alkoholstyrke. Så lenge det ikke gå for mye utover smaken ser jeg ikke på dette som en svakhet egentlig.

Veldig spent her, grugleder meg nesten til resultatet  :)

Personlig så har jeg litt dårlig erfaring å tappe på flasker i råe kjellere.

Her ville jeg anbefalt deg og tappe ølet over i en ny, rengjort dunk tilsatt den mengde sukker du skal bruke. Bær så dunken opp og tapp på flasker.

Prøv å hold lokket på begge dunkene mest mulig på. Om mulig ha heverten( om du bruker det) gjerne gjennom hullet til gjærlås. På den måten begrenser du faren for ubudne gjester i det ferdig flaskede ølet.

Det er viktig at sukkerlaken blandes GODT med alt ølet. Kan være lurt å ikke lage sukkerlaken for tyktflytende.

Etter at flaskene er korket. Da setter du flaskene til karbonering i romtemperatur ca 14 dager. Så lagres kjølig så lenge du klarer å vente :p

Kjellern det er snakk om er (som de fleste kjellere) skitten, fuktig, mørk og kald. Skal bruke metoden beskrevet av Torga imorra tidlig.

Skal si ifra hvordan det gikk  :skitbra:

Var da som ... Ikke sikkert bryggekjelleren i huset vi har kjøpt er så ideell som jeg hadde håpet, da. Hvordan var dette med angrefrist på huskjøp igjen? Fra spøk til revolver: det girvel bare enda et incentiv til å pusse opp rommet samboeren insisterer på å kalle "vaskerommet".

fmandal skrev:
Var da som ... Ikke sikkert bryggekjelleren i huset vi har kjøpt er så ideell som jeg hadde håpet, da. Hvordan var dette med angrefrist på huskjøp igjen? Fra spøk til revolver: det girvel bare enda et incentiv til å pusse opp rommet samboeren insisterer på å kalle "vaskerommet".

Det burde gå bra, det krever bare at man setter i verk ekstra strenge hygienetiltak. Men klart... Jo renere jo bedre. Ta bare alle forholdsregler for å begrense risiko..

Da har jeg flasket. Valgte å helle sukkerlake direkte oppi flaskene ettersom jeg har hørt at det kan være vanskelig å blande ut sukkerlaken jevnt i ølet. Unngikk kjellern som flaskelokale  ;) Bayern ble relativt svak, 3,41% ABV, og overraskende lysi fargen. Spentpå hvordan lagring påvirker resultatet.

Da er det to uker i romtemp før kjøleskapslagring. Gleder meg!

Torga skrev:
Det burde gå bra, det krever bare at man setter i verk ekstra strenge hygienetiltak. Men klart... Jo renere jo bedre. Ta bare alle forholdsregler for å begrense risiko..

Burde vel gå greit, når jeg tenker meg om skal det verken være fukt eller mugg i kjelleren på huset vårt. Og hygienetiltakene skal jo være på topp uansett, det er i alle fall det jeg etterstreber.

Tilbake
Topp