Flasking av infisert øl

Aasberg

Norbrygg-medlem
Har en batch Wit i gjæringskar som er blitt infisert og fått ett hvitt boblete slør på toppen. Smakte på ølen og den smaker meget bra, så har lyst til å flaske. Men hvordan skal jeg unngå at alle flaskene får det samme hvite belegget i overflaten? Noen tips? Er ikke så stort problem bare det smaker godt, men det ser ikke så delikat ut.

Jeg ville dyttet bort noe av belegget med en skje slik at du kan få en hevert nedi uten at den blir "skitten". La det være noe ekstra øl igjen i karet for å være på den sikre siden. Om du vil dobbelsjekke at ikke noe av infeksjonen har kommet med kan du jo stikke om til et annet kar, og se om det vokser frem igjen.

Har fjernet med øse for en stund siden, men det har kommet tilbake. Infeksjonen er jo i hele ølen, ikke bare på toppen, så lenge den har næring vil den jo blomstre. Og næring vil den jo få når jeg tilsetter karboneringssukker. Vil ikke stikke om for da forurenser jeg ennå ett gjæringskar.

Det er nok en pellicle fra brett du har fått. Om du flasker det, så sett flaskene kaldt så fort de er rett karbonert ettersom brett'en kan spise sukker som vanlig ølgjær ikke klarer, og kan medføre overkarbonerte flasker. Og drikk de raskt.
Det er stor sjanse for at flaskene også danner pellicle, men det kan ta tid ihvertfall om de settes kaldt ganske raskt.
Etterpå må gjæringskar og utstyr som har vært i kontakt med ølet vaskes og desinfiseres ordentlig for å unngå at neste batch også blir infisert.

SG er nå nede i 1003, men lar den stå noen uker til for å forsikre meg om at det er ferdig utgjæret. Da skulle vel ikke faren for flaskebomber være så stor. Sist jeg flasket et infisert øl, fikk jeg dette belegget etter 4-5 dager, da var den ikke ferdigkarbonert. Alt utstyr jeg bruker til tapping vil ikke bli brukt igjen. Tar ingen sjanser.

Tilbake
Topp