Flasking av øl

Heisann godtfolk!

Har nå gått 14 dager siden vi satt Pale Ale ølet vårt til gjæring. Og tenkte å flaske det nå, har akkurat målt ølet med hydrometeret som viser en plass mellom 1008-1010. Er dette for høyt, eller går det helt fint å flaske det?

Setter pris på kjapp tilbakemelding! :)
 
Flasking gikk veldig fint ja  :)

Nå er det brygg nr 2 som skal på flaske. Målte det i går å da viste det en FG på 1020. Har stått å gjæret i 15 dager nå. Er forresten av typen Mørkt Bokkøl, med en gjæringstemp på mellom 8-12 grC. Bør den også komme ned i 1006-1010 før den er flaske klar?
 
Juleøl-lageren jeg har stående er fremdeles ikke ferdig, selv etter tre uker, men der ble det litt for kaldt en stund før jeg fikk ordna varmeboks/temperaturstyring, så jeg tenkte å gi den en uke ekstra.

Men - et generelt triks er vel å ta en ny prøve med noen dagers mellomrom, og hvis gravityen ikke synker, så er den ferdig.
 
Lager-øl eller undergjæret øl bruker lengere tid på å gjære enn over gjæret øl. 4 uker gjæring er ikke uvanlig på undergjæret øl.
Bokkøl har normal en fg på 1018-1024, men mål som TorsteinO sier for å være sikker.
 
Gjennomfør 3 SG målinger over 3 dager. Minimum. Lagerøl har jeg ikke stor erfaring med, men det bør ha en diacetylrast når man har gjæret 2/3 av veien ned til forventet FG. Søk på diacetylrast så ser du mer om hva det er. Din SG nå er vanlig for bokkøl så det er mulig at  det er for sent med diacetylrast, da kan man få smørsmak o.l. i ølet. Det kan også gå bra.
 
Tilbake
Topp