Kommer vel an på OG (og gjær). Hvis OG var 80-90 er 20 helt grei utgjæring.Antar at den skulle kommet ned mot 1.015, et alternativ er å røre litt forsiktig i karet for å løfte gjæren opp I "suspensjon" og dermed gjært ut litt mere...Hvilken gjær har dere brukt?
Ikke nødvendigvis, har klart å få ned IBA og Belgisk som hadde stoppet, ned 5-6 poeng med litt røring og øking av temp et par grader (muligens pga dårlig temp kontroll og temp fall islutten av stormgjæring)...Kommer vel an på OG (og gjær). Hvis OG var 80-90 er 20 helt grei utgjæring.
Etter 3 uker er den nok uansett kommet så lavt som den kan komme.
Ok ... ukjent fenomen for meg -Ikke nødvendigvis, har klart å få ned IBA og Belgisk som hadde stoppet, ned 5-6 poeng med litt røring og øking av temp et par grader (muligens pga dårlig temp kontroll og temp fall islutten av stormgjæring)...
Ikke hvis det er en Imperial Russian Extra Foreign Export Wee Heavy Quadruppel Porter (eller noe sånt)80-90 er vel godt utenfor Portern
Fort gjort å glemme saker og ting Men vet du forventet OG da? Da vet vi i allefall om dere f.eks. var rundt 40-50 (og i såfall er 20 høyt) eller om det var 80-90 (i såfall er 20 helt normalt).Det ble ikke målt OG,da sjø,3 ferske bryggere som alle sier at de skal gjøre det,og ingen gjorde det.
Men,vi lærer av tabber og får vel smake tabben nå!
Ka i svarte??Ok ... ukjent fenomen for meg -
men det gjelder fortsatt mye med brygging
Ikke hvis det er en Imperial Russian Extra Foreign Export Wee Heavy Quadruppel Porter (eller noe sånt)
Tenkte i de baner fordi mitt forrige brygg var en sånn 90ish imp porter/stout
Det kunne den hett ja. Eller Ka i lakrissvarte: http://www.bryggerstupet.no/2014/11/brygging-av-batch-38-russian-imperial-stout/Ka i svarte??
Forventet OG ca.60-70,dessuten var oppskriften til 25l,og vi endte opp med 22l.Fort gjort å glemme saker og ting Men vet du forventet OG da? Da vet vi i allefall om dere f.eks. var rundt 40-50 (og i såfall er 20 høyt) eller om det var 80-90 (i såfall er 20 helt normalt).