flasking av surøl - åpner flasker for å tilsette gjær

For en måned siden flasket et surøl (lambic) som har stått i ca.2 år. Ølet ble flasket for ca. fire uker siden med karboneringdrops. Jeg har nå åpnet fire flasker, hvorav to har ok CO2 og to har lite. Jeg var ikke klar over at man skulle tilsette gjær ved flaskingen, og regner med at noen flasker ikke har nok gjær celler for å klare å lage CO2. Spørsmålet er da om jeg skal åpne flaskene for å tilsette gjær (har Champagne gjær hjemme), eller lar være. Er det noen som tips (eller antagelser)?

Om du har dårlig tid er det en grei løsning. Kan ølet stå et par måneder vil nok karboneringen skje uansett. To av flaskene var jo allerde ok så det er jo gjær der.

Så lenge det er LITT co2 i dem, vil jo headspace være fylt av co2, og da tror jeg ikke det å åpne og drysse opp i gjær utgjør noen stor far. Men som Birhanen sier, mest sannsynlig vil det skje av seg selv. Har fått barleywine og imperials som har vært helt flate.

Mulig du ikke har tilstrekkelig med gjær i flaskene, men du har ihvertfall bakterier. Etter to år har du det vel neppe travelt.
Jeg skriver som barneskolelæreren min:
La stå !!!

Tilbake
Topp