Flasking, og sukkertilsettning

Heisann!
siden det er en stund siden jeg brygget sist så har alt gått i glemme boken, jeg skal flaske på glass 0.33 og 0.5l flasker og lurer litt på sukker mengden jeg skal tilsette for å karbonere dette her.
tidligere så brukte jeg cola flaser av plast, der jeg tilsatte sukker rett i flaskene. Noe som er meget tungvind., spess no når det er snakk om så mye småflasker. er det en enklere måte å gjøredette på? oh bør jeg kanskje opne dunken i kveld, måle fG, for så å måle på tirsdag igjenn?

Du kan f.eks koke sukkerlake som inneholder mengden sukker du vil bruke for hele batchen. Helle denne laken i et annet gjærkar, stikke om ølen til dette karet, og så tappe fra dette karet på flasker. Da har det ikke noe å si om du bruker 0.33 eller 0.5 flasker.

Det finnes kalkulatorer for å finne ut riktig sukkermengde. "priming charts/calculator" og lignende. Men vanligvis bruker man 6g/L for en helt standard øl. Er det weissen og noe belgisk kan man øke mengden, og omvendt hvis det skal være en daff britisk ale.

Flaskevask burde starte idet man har drukket opp ei flaske. Skyll den og sett den på hylla. Da slipper man gjærrester som tørker og setter seg fast i flaska, det gjør vasking mye mer tungvindt. Min fremgangsmåte er å (hvis de er så og si "rene", altså ikke noe gugg som sitter fast) å senke de kassevis ned i en balje med PBW/Kaustisk soda etc, så sette kassa på hodet for å tømme den, gjenta samme prosedyre en eller to ganger i rent vann for å skylle, og så en gang til i Star-san.

Tror det er litt som husmødre i polen, finnes like mange supper som husmødre, så du får nok tips om mange forskjellige prosedyrer.

jeg har drukket for harde livet den siste uken! men er langt i fra nok flasker, tenkte å rase bort på en matbutikk og kjøpe litt pant der. får se i morgen, skal poste et bilde om jeg realiserrer tankene mine ang flaskevask takk for hjelpen btw

Tilbake
Topp