Flasking?

Har ett øl stående til gjæring som har stått i over to uker uten att jeg får riktig verdi på Oechselmåleren.

FG fra oppskrifter er ingen fasit. Du må kjenne ditt eget bryggeri, gjæren og råvarene for å nøyaktig kunne estimere FG. Som Newman sier, måler du samme SG over flere dager kan du anta at FG er nådd og flaske brygget uten problemer.

Spørsmål i samme gate herfra.. Satt til gjæring lørdag for 16 dager siden. Bortimot dødt i gjærlåsen, men målte første gang fredag kveld, da var det 1011. Siden det har den sunket til 1010 og vært stabil der det siste døgnet. Karet har stått litt kjølig, jeg glemte å flytte det da det var gått 3-4 dager. Har derfor hatt det på 17-18 grader i 13 dager, før jeg har hatt det i 21-22 grader de siste tre dagene. Både oppskriften og hydrometeret er ganske tydelig på at det ikke skal flaskes før den synker under 1008. Kan jeg ta sjansen på å flaske i kveld? Har hatt i humlepellets siden onsdag kveld, og vil helst få det over på flasker før det setter seg gressmak på ølet.

Dersom SG stabiliserer seg er det ikke noe i veien for å flaske. Glem oppskrift og det som eventuelt måtte stå på hydrometeret..

Da er alt kommet på flaske og jeg krysser fingrene for at verken katt eller kjøkken dekkes av øl og glass den nærmeste uken. Takk for hjelpen.

Da har også jeg fått mitt brygg på flasker. Flaskene står nå i romtemperatur. Hvor lenge bør de stå der før jeg setter dem kaldt og mørkt? Jeg var veldig nøye med å ikke få med bunnfall men brygget er ikke helt klart. Vil det klarne på flaskene?

Da har også jeg fått mitt brygg på flasker. Flaskene står nå i romtemperatur. Hvor lenge bør de stå der før jeg setter dem kaldt og mørkt? Jeg var veldig nøye med å ikke få med bunnfall men brygget er ikke helt klart. Vil det klarne på flaskene?
To uker på 20-25grader, men du kommer sikkert til å begynne å prøvsemake før den tid (ie til helga) :)
Joda det blir nok bunnfelling, hvor god er avhengig av flere ting som gjærtype, om du har coldcrashet, etc.. Tøm litt forsiktig og la siste 1-2cm være igjen på flaska.

Nå har brygget stått på flasker siden Tirsdag og jeg klarte ikke å la være å smake i dag. Litt gjær smak (det forsvinner vel?)ellers helt greit. Det eneste var at det var veldig lite kullsyre. Jeg brukte 150 gram sukker til 22 liter da jeg flasket. Var det for lite eller trenger det mer tid? Og om det var for lite sukker, kan jeg tilsette mer nå?

Du er bare på dag 4 av 14. Vent i 10 dager til, så blir det nok bra. Sukkermengden er riktig.

Tilbake
Topp