Flat eplesider

Leidolv Magelssen

Norbrygg-medlem
Eplecideren jeg laget i høst, splittet jeg i to batcher. Den en ble karbonert og smaker bra, mens den andre batchen ble ikke karbonert. Den synes jeg ikke smaker bra. Så da lærte jeg hvor mye bobler har å si på smaksopplevelsen.
Det jeg lurer på nå er hvordan jeg kan redde denne batchen. Kan jeg etterkarbonere? F.eks åpne flaskene og tilsette sukker, og kapsle dem på nytt? Eller er det toget gått nå? Andre tips?
 
Har ikke laget Cider før og ikke ventet så lenge, men har etterkarbonert på den måten selv med øl. Spørsmålet er om det er nok gjær i flaskene også. Du kan jo starte med å tilsette sukker på et par flasker og vente en ukes tid for å se om du får noe reaksjon.
 
Eller la flaskene være for så å kjøre de i en sodastreamer når du skal drikke av de. Kan også bare helle en over på en brusflaske og skru på en ball-lock med gjenger og karbonere med den vanlige co2 flaska di. Med litt risting og rulling tar det ikke lang tid å få passe karbonering. Dette er jo ingen elegant måte å gjøre det på, men regner med at det bare er en engangshendelse og da er det jo en enkel quick-fix
 
Har ikke laget Cider før og ikke ventet så lenge, men har etterkarbonert på den måten selv med øl. Spørsmålet er om det er nok gjær i flaskene også. Du kan jo starte med å tilsette sukker på et par flasker og vente en ukes tid for å se om du får noe reaksjon.
Da skal jeg prøve på et par flasker. Rakk!
 
Eller la flaskene være for så å kjøre de i en sodastreamer når du skal drikke av de. Kan også bare helle en over på en brusflaske og skru på en ball-lock med gjenger og karbonere med den vanlige co2 flaska di. Med litt risting og rulling tar det ikke lang tid å få passe karbonering. Dette er jo ingen elegant måte å gjøre det på, men regner med at det bare er en engangshendelse og da er det jo en enkel quick-fix
Har ikke dette utstyret, tenker jeg prøver med sukker, evt karboneringsgjær. Takk for svar!
 
Trenger bare en slik en som du skrur på en brusflaske. Da er det bare å fylle co2 på brusflaska en kort tid mens du ruller flaska litt frem og tilbake. Klart har du mange flasker og vil ha det skikkelig er å flaske om bedre, men kjekk å ha den lille dingsen her. Bruker den til mye, blant annet lukket overføring av gelatin til Allrounderen når jeg ønsker det.
1657964601287.png
 
Eller la flaskene være for så å kjøre de i en sodastreamer når du skal drikke av de. Kan også bare helle en over på en brusflaske og skru på en ball-lock med gjenger og karbonere med den vanlige co2 flaska di. Med litt risting og rulling tar det ikke lang tid å få passe karbonering. Dette er jo ingen elegant måte å gjøre det på, men regner med at det bare er en engangshendelse og da er det jo en enkel quick-fix
Har du testa dette selv, (sodastreamer)?
 
Nei, har ikke sodastreamer selv, men regner med at man må få cideren over i passende flasker før du bruker de i sodastreameren. Har dog ført over øl fra fat til brusflasker flere ganger med picnick-kran og tilført ekstra co2 med tilsvarende dings som på bildet over da jeg synes ølet fort kan bli litt flatt uten ekstra co2. Disse flaskene har jeg hatt med meg og drukket i løpet av noen dager uten problemer.
 
Sodastrem selv anbefaler ikke at annet enn vann brukes i deres maskiner. Tror det har noe med at det kan bruse over med annen drikke.
 
Oh yes det spruter over. Over veggei, i taket … Overalt. Opplevde dette selv da jeg var unge, og ikke viste bedre. På 70-tallet …..
Skal man gi råd er det nok greit at det er teknikker man har testet selv først.

Carb cap funker fint, derimot. Og brusflasker tåler overraskende høyt trykk. Dog avhengig av størrelse på flaske, tykkelse på PET plasten, skader, osv. Uskadede flasker (500ml) er gjerne over 100psi, så 30-40 psi skal være greit, (men jeg gir ingen garantier).

Merk at har du restsukker kan flaskene starte opp ettergjæring selv etter trykkarbonering.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp