Flere gjærtyper i samme øl

Hei

Er det noen som har erfaring med flere typer øl-gjær i samme batch?

Som om ikke det var nok valgmuligheter med forskjellige maltsorter og humlesorter, så må en jo prøve det meste :)


-Anders-
 
Altså, jeg tror det er mange som har prøvd å fermentere et brygg med flytende gjær, for så å oppdage at den ikke var så aktiv og slengt inn en pose med tørrgjær i tillegg. Som man kan forvente så blir dette også til øl. Men dette er da som regel uplanlagt.

Jeg har ikke gjort noe sånt med vilje, jeg lurer på om det er mye å hente der, bortsett kanskje fra å bruke brettanomyces i tillegg for Orval-aktig øl.
 
Svar fra iphone
Jeg brygget en Saison etter en oppskrift fra BeerAdvocate
Der brukte jeg Wyeast Saison og Thames Valley
Jeg syntes det virket utmerket

Kast deg i det og prøv.
janh
:skaal2:
 
Jeg brygget et juleøl for en drøy mnd. siden. Mens vørter kokte og det var på tide å sjekke gjær, fant jeg ut av at det var blitt til eddik. Dette medførte til en ekstraordinær tur til "Mye Moro" på Majorstua hvor utvalget var serdeles labert og det endte med to forskjellige poser gjær av uviss opphav. Nå smaker jeg resultetet. Det er et øl med einebær og ingefær med en dominerende og overkjørende Banan smak. Ikke akkurat hva jeg hadde tenkt meg. Dette understreker nokk en gang at det er gjæren som lager øl, og det eneste vi kan gjøre er å legge forholdene til rette for den rette gjæren.
Hvis noen har lyst til å å smake, er det bare å si ifra.
Thames Valley er forrøvrig en fin stamme syns jeg.
 
Ved sist brygging hadde jeg laget en starter på "WLP#833 German Bock Lager"
Denne hadde jeg for første gang prøvd å kontinuelig lufte mens den sto på magnetrøreren.
Benyttet meg av en akvariepumpe med sterilfilter, å puttet slangen så den blåste luft rett mot vortexen i kolben.
Etter ett par dager satte jeg den på kjøl for å bunnfelle.
Dagen jeg skulle brygge heldte jeg av en liten smak av start vørteren fra kolben, å denne hadde en meget sur smak.
Dette fikk meg til å avbryte bryggingen.
Men syntes det var rart att den skulle ha blitt så infisert siden jeg viste jeg hadde vert nøye med renholdet.
Så jeg lagde ett mini ekstraktbrygg på 3l OG ca.45 og en liten neve med humle som ble kokt i 10 min.

Etter ca.1uke tappet jeg det over på to brusflasker å smakte på en skvett.
Å denne gangen var det ikke noe som kunne anntyde att noe var galt.

Kan det vere att en starter med god oksygentilgang produserer mer syre på en eller annen måte?

Har nå satt en Munich dunkel på den, å alt ser utt til å gå strålende med den.
 
Når du tilsetter øksygen kontinuerlig under produksjonen av starteren (som ved bruk av magnetrører, du trenger ikke boble inn luft i tillegg) vil starteren oksideres, og du får en sur sherry-smak på "ølet" i starteren. (Noe jeg tar som et godt bevis for at bruk av magnetrører uten gjærlås faktisk tilfører oksygen kontinuerlig.) Dette er ikke et tegn på infeksjon! Om du lag gjæren bunnfelle i et par dager i kjøleskap etter å ha tatt det av røreren, kan du dekantere av det meste av den oksyderte væsken. Slik unngår du å få den i ølet. Sannsynligvis kunne du ha brygget helt som vanlig...
 
Tilbake
Topp