Flere humletilsetninger?

Hei. Bruker dere ny meskepose for hver tilsetning eller fyller dere bare oppi den samme posen? Og fjerner dere posen etter endt koking eller ligger den der til vørteren har kommet over i gjæringskaret?
 
Jeg har alltid brukt separate humleposer for hver tilsetting, men prøvde meg på en ny variant sist gang: All humle i en BIAB-pose. Denne posen lot jeg henge over grytekanten, slik at jeg lett skulle kunne åpne den og putte humle oppi. Men den ble jo dritvarm! Merkelig, eller hva...? :jaha: :roedme: Dette førte til en del gris med humle som ikke kom oppi posen osv. Ikke en stor krise, men jeg går tilbake til den opprinnelige planen. :)
 
Noen resepter har tilsetting av humle i koken med 0 minutter igjen.

Hva er da vitsen når de skal ut igjen ved start av kjølingen?  :jaha: :jaha:
 
Eg bruker en hoppspeider setter midt i kjølaren nå eg har i kjølaren funker kjempebra http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,12349.msg118178.html#msg118178
 
Roger skrev:
Noen resepter har tilsetting av humle i koken med 0 minutter igjen.
Hva er da vitsen når de skal ut igjen ved start av kjølingen?  :jaha: :jaha:

Jeg tror humle 0 minutter, er det samme som tørrhumle og legges i gjæringskaret etter 3-4 dager. Men ganske fersk, så er ikke bombe-sikker :-

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk HD
 
arefsahl skrev:
Roger skrev:
Noen resepter har tilsetting av humle i koken med 0 minutter igjen.
Hva er da vitsen når de skal ut igjen ved start av kjølingen?   :jaha: :jaha:

Jeg tror humle 0 minutter, er det samme som tørrhumle og legges i gjæringskaret etter 3-4 dager. Men ganske fersk, så er ikke bombe-sikker :-

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk HD
0min humla skal tilsettes ved flameout (kokeslutt). Jeg lar den ligge i den tiden det tar og kjøle ned vørteren, (ca 15min med mitt oppsett)
 
Tilbake
Topp