Flyteball for Corneliusfat

Er det noen som har en god link til kjøp av flyteball+slange som passer til Corneliusfat?

Jeg kjørte et søk på forumene men fant bare indirekte dette nevnt ref Fermenzilla osv.

Finner denne på Ebay, men lurer på om noen har erfaring med denne eller bedre linker?
Torpedo Keg Buoy™ Floating Dip Tube - Clear Beer From Top of Corny Keg Stainless | eBay

Bryggselv har noe som ligner, men da bare til Fermenzilla så vidt jeg så.

Har noen laga noe sjøl som fungerer som er lett å lage? Det er vel ikke så vanskelig å sage av et stigerør og sette på en silikonslange, hvis man finner en egnet dupp med feste mot slangen?

Og til slutt: hvis dere har prøvd dette, er effekten verdt det? Er det mye klarere øl på toppen vs bunnen? Er det merkbart?
 
Jeg laget mine av små rustfrie baller med gjennomgang i midten, rustfri ståltråd gjennom her, og så festet et gass-ut-"stigerør" (altså det korte) i slangen. Laget et lite hull i denne og dro ståltråden gjennom. Men tror det er like greit å bare kjøpe ferdig greie.
 
Jeg kjøpte noen ekstra fra Brewmaster på Aliexpress i sin tid. Det er de samme som følger med Fermzilla. Kjøpte også noen korte gass-rør. Men siden jeg tømmer fatene oksygentomme via stigerøret, har jeg aldri koblet dem opp. Silikonslanger fungerer dårlig til det. Og ølet blir krystallklart uansett.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Hadde litt tid, så lagde en kopi av flyteballan. Fungerer som den skal. Var ikke lett å sammenføyne, 0.5 mm tykkelse på stålet ballen er lagd av. Fikk det til, så fornøyd med det.

 
Tilbake
Topp