Flytta gjærdunken og gjæringa begynte igjen.

GuttØrn

Norbrygg-medlem
For snart 2 veker sida satt eg en Pale Ale. (mitt første allgrain brygg) :yes: Det viste seg at patenten eg hadde valgt for kjøling overhode ikkje fungerte så derfor pitcha eg litt vel varmt. (ca 30-35) men lot dunken stå i vaskekummen med kaldt vann over natta. Morgenen etterpå var temperaturen kommet til fin fin og eg flytta dunken over på soverommet. Alt virker helt normal, par dager etterpå gjærer det som tusan. og eg observerer til min glede at det ikkje "gjæret over" slik eg har opplevd før.

Så kommer det spesielle, gjæringa gir seg etter ca normal tid, (10 dager) dunken står eit par dager til og eg flytter den opp på kjøkkenbenken. Tanken er å la den stå der til dagen etterpå så bunnfallet får legge seg, forså å måle og tappe over. Etter at eg har lagt meg hører eg kjente og pene lyder fra kjøkkenet. Det ploppet i gjærlåsen. Tenkte ikkje meire over det men på vei til jobb så tok eg ein uformell trykktest, når eg kom heim viste det seg at det var fullt liv i bøtta, no plopper det ca hvert 15 sekunder. Og det har det gjort dei siste tre dagene. Så da lurer eg på.

1, hvorfor stanset gjæringa på soverommet mitt, eg har lita leilighet så temperaturen der var den samme som på kjøkkenet. (22C)

2. betyr dette at det blir kjøkkenbenken fremmover? :jaha:

Uansett så var brygging med korn mykje morsommere enn brygging med ekstrakt så håper å sette ein ny batch tidelig neste uke.  :skitbra:

Det som nok har skjedd er at co2 i løsning i ølen har gått ut av løsning grunnet bevegelser i dunken. Økt temperatur vil også øke trykket i dunken. Det KAN også være, hvis du har det kaldt på soverommet at gjæra har gått i dvale, men hvis den holdt på i 10 dager så er det nok førstnevnte. Ta en SGmåling å se hvor landet ligger.

SG er no ca 12 (har en litt for grov ochelsvekt) Så det indikerer vel at det er på slutten.

No er eg ikkje glad i varmt øl, men når ein først tapper av for å ta en måling kan man jo ikkje kaste det i vasken. Litt bittert, ganske søtt, så satt måleglasset i kjøleskapet også prøver eg det seinere i kveld.
Ser ut som om det blir tapping på flasker på mandag, så får heller onsdagen gå til brygging av neste brygg.. (finne ny oppskrift)

Tilbake
Topp