Hei, folkens. Jeg har 2 batcher/gjæringsdunker som står og koser seg nå inne på et trangt kjellerrom. Ferdig gjæret og planen er å flaske tidlig til uka. Dette kjellerrommet ble valgt som gjæringsrom pga fin og stabil temperatur uavhengig av vær og temp ute. Men dette rommet egner seg av forskjellige grunner ikke så godt til å stå og flaske i. Det er blant annet veldig dårlig plass.
Spm er derfor:
Hvordan funker det å bære gjæringsdunkene ut i et annet rom før flasking? Regner med at ved å bære dunkene så vil jeg virvle opp en god del av gjærkaken i bunnen. Vanskelig å bære 23 liter ca 10 meter uten at det blir litt skumping og virvling.
Går dette greit, og evt. hvor lenge bør jeg la de stå rolig etter forflytningen før jeg trygt kan begynne å flaske uten å få med for mye grums/gjær?
Spm er derfor:
Hvordan funker det å bære gjæringsdunkene ut i et annet rom før flasking? Regner med at ved å bære dunkene så vil jeg virvle opp en god del av gjærkaken i bunnen. Vanskelig å bære 23 liter ca 10 meter uten at det blir litt skumping og virvling.
Går dette greit, og evt. hvor lenge bør jeg la de stå rolig etter forflytningen før jeg trygt kan begynne å flaske uten å få med for mye grums/gjær?