Foam control (Fermcap S)

Hei!

Plukker opp en gammel tråd da dette var det nærmeste jeg kom da jeg søkte rundt på forumet.
Vi gikk plutselig tom for antifoam middel (type hele korken med dråpeteller falt av og tilsvarende innhold ble dumpet i vørteren...lakserende øl noen?) ved sist brygg og den lokale bryggesjappa er tom. Tenkte bare å koke forsiktig og satse på at det går bra men har tilfeldigvis en arving med tilsvarende skumproblemer og en flaske minifom stående. Spørsmålet er da: Noen som har prøvd dette i kokende vørter? Noen grunn til at det ikke kan brukes? Og til slutt, noen alternative måter å holde skummet i sjakk på?

Christoffer

Eller å røre godt og senke varmen litt til hot break er over? Dette gjør jeg hver gang og har aldri trengt å bruke kjemi i vørter.

Du spør etter alternativ Christoffer. Her er et.
Når 4500 liter Two Captains begynte å koke på Nøgne Ø, sto de klar med en slange med dusjhode. Så dusjet de rett og slett skummet ned. En minivariant av dette vil kanskje fungere?

Takker for respons ;) Tresleiv trikset har jeg testet og det funker delvis på kjøkkenet men til vørter er det litt for liten effekt selv om det hjelper nok noe. Rørte godt denne gangen og det går med litt innsats. Skal prøve vann på sprayflaske neste gang :)

Det vil jo stride litt med det italienske kjøkken hvor det skal være enkle men gode råvarer. Foam control er jo ofte silikonbasert, noe som verken er en god eller naturlig råvare :).

Tilbake
Topp