Før anskaffelse av Speidel

Det er overhodet ikke noe problem å løfte ut maltrøret alene på en speidel50, så det er ikke noe argument synes nå jeg.
Når du skal løfte opp maltrøret, blir det et vakuum under det, og det er bortimot likt på Speidel 20 og 50. Jeg hadde ihvertfall kommet til å angre som en hund om jeg hadde gått for 20litern. Bedre med en 50liter og et ekstra 20liter rør da. Så får du i både pose og sekk


Det kan godt være, men det hadde jeg nå lest et sted og tok det for god fisk. Uansett, som du kanskje fikk med deg at jeg skrev tidligere i tråden, så veide de andre argumentene mine tyngre for at jeg valgte Speidel 20 enn vekten av maltrøret. Jeg synes faktisk rundt kr. 6 000 ekstra er en del penger å svi av, og jeg vet at JEG ikke kommer til å angre som en hund på valget mitt :) Jeg har faktisk ikke behov for 50 liter øl. Jeg er meget fornøyd med batchstørrelsen jeg har brygget til nå med BIAB oppsettet mitt som stort har resultert i rundt 25-30 halvlitere med øl. Når jeg nå kan øke dette betydelig med en Speidel 20, om jeg vil, så er jeg mer en fornøyd! :)
 
Takk for mye god info!

Ikke følg instruksjonsvideoen til Speidel. Da kaster man bare vekk mye som kunne vært øl.

Vet ikke om jeg har sett denne, men hva er det de gjør i instruksjonsvideoen som ikke er å anbefale?

- Bytt skiten. Den som følger med er søppel. Tetter seg og vrir seg før eller siden. Den står og pisser LENGE før Speidelen endelig har tømt seg, og får du et humleflak eller to i denne krana banner du høyt. Anbefaler varmt denne http://shop.petit-agentur.no/products/speidel-kulekran-1-i-rustfritt-stl

Registrerte når jeg monterte på originalkrana at den kanskje ikke satt 100 %. Den virker faktisk litt "løs", og rikker bittelitt på seg når jeg åpner/lukker den, samtidig som at den er utrolig hard og åpne/lukke. Er faktisk litt redd for at jeg kan skade gjengene, men antar det ikke er noe problem.

Har forøvrig lest at enkelte har hatt problemer med at denne kranen lekker, men testet med å fylle speidelen med vann, og den virker i det minste tett. Jeg ser ser den kranen du linker til er nokså dyr, så jeg tror jeg tester med originalkranen noen brygg, så får jeg heller vurdere å bytte etter hvert og jeg synes den fungerer dårlig.

Det har selvfølgelig dukket opp en rekke andre spørsmål, så jeg tar meg friheten med å spørre, så kan du heller ta deg friheten til å velge å ikke svare :p

- Du og @Sjakkt har skrevet litt om antall gravity points dere øker opp ved koking. Vet du/dere noe om hva typisk avdamping på Speidel 20 er i prosen per timet? Det er et kjekt tall å vite når man skal beregne kokevolum :)
- Du skriver at meskeutbytte med 5,2 kilo malt ligger på ca. 88 %. Varierer det mye med forskjellige maltmengder, eller ligger det ganske stabilt uavhengig av hvor mye malt du bruker? Jeg tenkte litt i forhold til hvilke effektivitet jeg skal legge til grunn når jeg skal beregne mengde malt til første oppskrift.
- Apropo første oppskrift så var planen å brygge en IPA basert på en oppskrift fra Lervik hvor maltbasen består av 75 % pale malt, og 25 % havregryn. Dette roper det vel kanskje stuck mash av, eller takler speidelen det? Oppskriften har forøvrig en OG på 1,065.
 
Var å så på de i dag. 20 literen var akuratt liten nok til å kunne stå på en kjøkkenbenk. Synes 50 literen var mer en bod/ute/kjeller greie.
 
Har ikke like lang erfaring som deg Erlendso, men 6 kilo malt virker relativt problemfritt hos meg. Har eksperimentert litt med å tyne systemet, og jeg har brygget konsekvent med 6 kilo de siste X antall batchene og snitter på 85% meskeutbytte, hvilket faktisk er ørlite høyere enn før. Det skal sies at jeg rører 1 eller 2 ganger i løpet av meskingen, og har gjort det en stund, så neste prosjekt blir å kutte ut denne og se om utbyttet endrer seg nevneverdig.

Når du mesker med 6kg snur du silplaten på topp som jeg ser nevnt flere steder? Jeg har bare 4 brygg bak meg så langt, og kun 1 av de var med 6kg, og da uten å snu silplaten. Tror pumpen stoppet litt oftere og fikk en lavere preboil en forventet, så måtte tilsette enda litt mer ekstrakt enn planlagt.
På de tre andre bryggene med med malt opptil 5,5 kg har jeg traff jeg planlagt OG på alle brygg.

Ellers mye god tips for nybegynnere på Speidel her :)
 
@Fredda : nei snur ikke silplaten, syns de 6 kiloene går ganske greit oppi, og utbyttet har ikke falt som jeg trodde.

@Marius K. : er ikke gitt at kranen din er dårlig. Min var det, og Petit sa den serien var byttet ut (feil på silikonpakning). Erstatningen jeg fikk var noe annerledes og fungerer fint så langt. Vedr avkok i prosent ligger jeg på ca 12 om jeg husker riktig.
 
Mange som har klaget på kranen, men har selv ikke hatt problem. Men byttet alikevel til en mye bedre versjon fra katla dom har mye mer flow igjennom. Nå tar det mye kortere tid å tømme speidelen ...

Easybrew
 
Mange som har klaget på kranen, men har selv ikke hatt problem. Men byttet alikevel til en mye bedre versjon fra katla dom har mye mer flow igjennom. Nå tar det mye kortere tid å tømme speidelen ...

Easybrew

Opplevde du at den originale kranen var ganske hard å åpne? Sammenlignet med kranen jeg har på den gamle kokekjelen min så er denne betraktelig tyngre.
 
Opplevde du at den originale kranen var ganske hard å åpne? Sammenlignet med kranen jeg har på den gamle kokekjelen min så er denne betraktelig tyngre.

La ikke merke til at den var noe spesiell ting å åpne/lukke.. Passet hele tiden på at den var skikelig ren og i tillegg kjørte igjennom varm vørter under kol for å sikre at den var sterilisert før jeg starte nekjøling av vørter.

Easybrew
 
Her er den berømte instruksjonsvideoen. De skyller ikke i det hele tatt, og går dermed glipp av mange halvlitere. Temperaturstegene virker mest tilpasset lagerøl med ekstremt god utgjæring. Jeg har prøvd disse temp. stegene på en am. pale ale, og det blir så tørt at smaksløkene vrenger seg på tunga. "The Braumeister utilizes a concentrated brewing-method-svada-svada-svada"
 
At Speidel er tilpasset tradisjonelle tyske øl merkes på 2015 modellen.
Forstår at denne er den første med humleskjema? Men med begrensning på 3 humletilsetninger max a gitt, come on.. Kunne iallefall vært 5 da hadde den dekket så mye mer.

Redningen ble brew timer til android, enkelt og grei uten så mye ekstra fjas når alt du trenger er humlehopp :)
 
Følger det med den stangen du bruker for å løfte ut maltrøret og den som det skal hvile på eller må du kjøpe det i tillegg?

- C
 
At Speidel er tilpasset tradisjonelle tyske øl merkes på 2015 modellen.
Forstår at denne er den første med humleskjema? Men med begrensning på 3 humletilsetninger max a gitt, come on.. Kunne iallefall vært 5 da hadde den dekket så mye mer.

Redningen ble brew timer til android, enkelt og grei uten så mye ekstra fjas når alt du trenger er humlehopp :)

Er jo mulighet å legge inn tid på hver humle på gamle speidel også, ihvertfall på min. Men begrenset til tid og lyd. Kan ikke velge hvilken humle for det holder enn vel oversikt over selv. Så får speidelen pipe når en skal tilsette humle eller tilsetninger. Men på at det er mulighet å legge in 4 tidspunkt for humle, m.m ( rett meg gjerne hvis noen husker antall tilsetning alarmer )

Easybrew
 
Er mulighet til å legge inn alarm for humletilsetning på den gamle også, eller i hvert fall generasjonen før den siste med ny kontrollboks, men det er 3 tilsetninger maks.

Bruker det uansett ikke selv, når meskingen er over gjør jeg resten manuelt for å kunne styre pumpe som jeg vil etc.
 
Her er den berømte instruksjonsvideoen. De skyller ikke i det hele tatt, og går dermed glipp av mange halvlitere. Temperaturstegene virker mest tilpasset lagerøl med ekstremt god utgjæring. Jeg har prøvd disse temp. stegene på en am. pale ale, og det blir så tørt at smaksløkene vrenger seg på tunga. "The Braumeister utilizes a concentrated brewing-method-svada-svada-svada"
Det kunne virke som om han på videoen satte malten i kaldt vann. Det var ikke nevnt oppvarming på forhånd. Da han startet systemet, så det ut som om temperaturen var 39 grader. Starter man med kaldt vann?
 
maltbasen består av 75 % pale malt, og 25 % havregryn. Dette roper det vel kanskje stuck mash av, eller takler speidelen det?

Jeg tror ikke stuck mash er noe problem med Speidelen så lenge den skyller fra bunnen og opp. Jeg brygget en wit i går med 42% flaket hvete og 10% flaket havre, en oppskrift som er som skapt for stuck mash. Det var anbefalt å tilsette 4% risskall, men jeg prøvde uten og det gikk helt fint :)
 
Tillater meg å komme med mine erfaringer.

- Bytt skiten. Den som følger med er søppel. Tetter seg og vrir seg før eller siden. Den står og pisser LENGE før Speidelen endelig har tømt seg, og får du et humleflak eller to i denne krana banner du høyt. Anbefaler varmt denne http://shop.petit-agentur.no/products/speidel-kulekran-1-i-rustfritt-stl
OBS Det er vel denne som passer til bryggeren: http://shop.petit-agentur.no/products/speidel-kulekran-34-i-rustfritt-stal2
 
:)
Jeg tror ikke stuck mash er noe problem med Speidelen så lenge den skyller fra bunnen og opp. Jeg brygget en wit i går med 42% flaket hvete og 10% flaket havre, en oppskrift som er som skapt for stuck mash. Det var anbefalt å tilsette 4% risskall, men jeg prøvde uten og det gikk helt fint :)

Ok, det høres bra ut. Det rant greit gjennom når du skylte malten etter utmesk også, når det da renner ovenfra og ned?

Et annet spm. Hvor mye vann absorberes per kilo malt under mesking med Speiel? På mitt BIAB oppsett brukt jeg 0,8 liter per kilo, og da stemte alle tallene mine godt.
 
Ok, det høres bra ut. Det rant greit gjennom når du skylte malten etter utmesk også, når det da renner ovenfra og ned?

Et annet spm. Hvor mye vann absorberes per kilo malt under mesking med Speiel? På mitt BIAB oppsett brukt jeg 0,8 liter per kilo, og da stemte alle tallene mine godt.

Ja, det gikk greit å skylle også, det rant gjennom som normalt. Regner med at når pumpene resirkulerer under hele meskeperioden så rekker den ikke å 'sette seg' når du skyller. La merke til at mesken var mer grøtaktig enn vanlig, men ingen problem.

Hvor mye vann som absorberes av malten vil jeg tro er likt uansett hvilket system man bruker.


Red. Kom på nå at jeg stoppet og rørte rundt i mesken etter utmesk, det var da jeg la merke til grøtkonsistensen, men fikk løst den opp. Sikkert ikke så dumt å gjøre dette før skylling.
 
At Speidel er tilpasset tradisjonelle tyske øl merkes på 2015 modellen.
Forstår at denne er den første med humleskjema? Men med begrensning på 3 humletilsetninger max a gitt, come on.. Kunne iallefall vært 5 da hadde den dekket så mye mer.

3 humletilsettninger har jo blitt populært igjen til stiler som pleide å ha mange (IPA etc) takket være Mitch Steele et al: Bittering/FWH, Hop-stand/Whirlpool og Dryhop. Forstår irritasjonen dog, det burde vært enkelt å gjøre. De var vel muligens redd for å miste imaget som den mest lettvinte løsningen om de gjorde ting for komplekst?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp